Nyíri Kristóf
20
03
12
08
Előadó
A modern biológia sokszorosan igazolta azt a tényt, hogy az ember is az állatvilághoz tartozik: egy különleges emlős faj. Különlegessége éppen viselkedésformáiban rejlik. Például az ember az egyetlen olyan állatfaj, amely képes kultúrát és társadalmat létrehozni, pedig génjeink csak körülbelül egy százalékban különböznek a csimpánzokétól. Az emberi viselkedéssel foglalkozó biológusok, antropológusok, paleontológusok, etológusok már régóta dolgoznak azon, hogy felderítsék az ember különleges viselkedésformáinak evolúciós eredetét. Ha pontosan felmérjük, milyen tulajdonságokban különbözünk lényegesen az állatoktól, egyben ezek kialakulására is tudományos magyarázatot kapunk.
One of the central questions of biology is its evolutionary origin. This lecture briefly overviews the history of the development of the human species and the evolutionary and genetic links with our closest relatives. It goes on to analyse the three components of the human behavioral complex unique to our race: behavioral patterns related to group life, adaptation to group activities and constructive activities. We come to understand that the constructive ability is a biological quality particular to humans, which manifests itself not only in speech, in creating objects or in abstract thinking but also in the development of social structures. The structure of human groups, norms and rules governing the life of groups are all derived from the human constructive ability. The most important element, in contrast to animals, is man's readiness to act in the interest of the group regardless of the negative impact on his own individual and genetic interests. In other words, he is able to subordinate his own interests to those of the group.
A nyomtatott anyagok tömegének roppant növekedésével, a tudás fokozódó komplexitásával azonban az egységes tudomány eszménye egyre csak halványult, s a 19. századra éppenséggel elenyészett. Ehhez képest az internet eleve egy új enciklopédizmus gondolatának jegyében áll. Az előadás feltérképezi az interdiszciplinaritás - a résztudományok közötti átjárhatóság, együttműködés és szintézis - új lehetőségeit a hálózott számítógépek korában.
It was the invention of printing that created the theoretical possibility of amassing the interconnected world of knowledge. In the 16th and 17th Centuries possessing all knowledge seemed a real prospect. The increasing complexity of knowledge made this idea disappear by the 19th century. Today, the Internet holds the possibility of new opportunities of interdisciplinarity and a new encyclopaedism. Having offered an overview of the history of the concept of encyclopaedism, the lecture cuncludes that encyclopaedic theoretical knowledge in one single mind is impossible, but it is perhaps possible outside the mind. According to certain anthropologists the majority of human knowledge is stored not in the mind but in external, physical symbolic systems. At the beginning of the 21st century the role of the external human memory is gradually being taken up by the digital Internet. The World Wide Web is not a world encyclopaedia, although many online lexicons can be found on it. In Hungary there is a new venture to create the, Hungarian Virtual Encyclopaedia, which is at the same time a scientific experiment.
20
03
12
22
Előadó
A karácsony Krisztus születésének ünnepe, a keresztény világ legmeghittebb eseménye. A 2000 éves ünnep újszövetségi gyökereit vizsgálva azt látjuk, hogy a szeretet születéséről, a karácsony csodálatos titkáról az evangélisták különböző "kameraállásokból" adnak képet. Az előadás bemutatja, hogy milyen közös és különböző jelentéseket ölt magára a karácsony Máté, Lukács és János evangéliumában.
This lecture examines the common and differing meanings Christmas is given in the Gospels of Matthew, Luke and John. The word 'evangelium' (gospel) did not originally mean 'biblical text', it meant 'good news' referring to the joyful news of the birth of Christ. In relation to the tory of salvation, Matthew places emphasis on the fulfillment of the prophesies of the Old Testament. For him, the birth of Jesus is marked by the Star of Bethlehem, which guides the wise men to the manger of the new king. Joseph, the humble carpenter and foster-father of the infant Jesus, plays an important role as he tells in great detail the story of Herod's hunt for the infant. Luke, the sensitive and educated physician-evangelist focuses more on precisely dating and historically placing the events. In his writings the angels first bring the Nativity gospel to the simple shepherds, peripheral actors in society. John the theologian-evangelist however, sheds light on great interrelations when he reveals the secret of incarnation in just one sentence, "The Word became flesh and made his dwelling among us." The joyful news of Christmas is that the love of God embodied in Jesus Christ can fill us, too.