20
05
02
28
Előadó
A közúti közlekedés volumene fokozatosan növekszik, emiatt nő a közlekedési folyamatsűrűség, ami a környezetterherlés jelentős emelkedését okozza. Ezzel párhuzamosan romlik a közlekedés biztonsága is. A közlekedési folyamat stabilitásának biztosítása nem képzelhető el a járművek intelligenciájának növelése nélkül, ami részben vagy teljesen a vezető kikapcsolását jelenti az irányítási körből. Az előadás összefoglalja ennek a területnek a legfontosabb eredményeit, bemutatja a jármű- és a járműcsoport-irányítás különböző szintjein alkalmazott rendszereket, ezek szenzorait és irányítási anomáliáit. A műszaki problémák mellett foglalkozik a terület néhány jogi és morális problémájával is.
The volume of both passenger and freight traffic on our roads continues to increase exponentially and the infrastructure is unable to keep pace with this growth. The basic problem this creates is how is to safely increase traffic density i.e. without adding to the burden on the environment or the transport infrastructure as well as reducing the number of traffic accidents. The stability of the traffic process cannot be ensured without increasing the intelligence of vehicles, which means the partial or entire withdrawal of the driver from the control process. The lecture gives a summary of the most important achievements in this field, introduces the control systems used on the various levels of vehicle and vehicle-group, their sensors and anomalies. The lecture demonstrates in detail the system of sensors that measure the movement status of a vehicle and collect information on its the environment, and the functioning of which depends on or is independent of the immediate interference of the driver. The lecture also touches on fully automated traffic and vehicle systems under research where vehicles arranged in special formations are automatically led through specific routes or traffic junctions (according to the intentions of the driver or a predefined route). Besides the technical issues the lecture also deals with some of the legal and moral problems of the field that influence the spread of intelligent vehicle systems.
Az előadás egyes drogfajták biokémiai-neurológiai hatásmechanizmusainak ismertetésén keresztül és művészeti példákat is megidézve mutat rá a kábítószerek veszélyeire, illetve arra, hogy a mesterségesen kiváltott eufóriás állapotok miért nem lehetnek tartós, az embert gazdagító öröm forrásai.
Man has almost always, in every culture, used drugs of abuse to stimulate productivity and increase the feeling of joy and satisfaction. This has had an effect on art and culture. The lecture presents the biochemical mechanisms of freeing dopamine, the so called "happiness hormone" and how the brain regulates its balance, the mechanism of which is disturbed by the various drugs. While tribal and pre-modern cultures were characterised by a strict regulation of the use of drugs of abuse, modern societies- as a result of their openness- are defenceless against the massive spread of industrially designed consciousness expanding substances and psycho stimulants that may cause increasingly quick addiction (ecstasy, LSD, heroin etc.). Artificially created euphoric states cannot be the source of lasting joy enriching human personality and in reality they do not increase creativity either. At the same time, the natural relation networks existing in kinship groups across generations, social groups and local communities that could provide protection to the youth of today cannot be substituted solely with the tools of bureaucracy and the police.
20
05
03
21
Előadó
Az elemi részek fizikája a ma ismert legmélyebb, legalapvetőbb tudományos elmélet. Ezzel az elmélettel, az úgynevezett standard modellel az összes kísérleti eredmény teljes összhangban van. Ám sajnos még ez az általános elmélet is csak részben tud magyarázatot adni arra az alapvető kérdésre, hogy miért is létezik a világegyetem, és hogy miért létezünk mi magunk. Az előadás áttekinti az elemi részek fizikájának az alapjait. Megvizsgálja azt a három feltételt, mely a korai világegyetem történései során az anyagi világ kialakulásához szükséges volt.
Elementary particle physics is the deepest scientific theory yet to have existed. All experimental results are in complete agreement with this so-called standard model. However, not even this theory can answer the question of why the world -and matter- exists. Different physical descriptions are reviewed. The basics of elementary particles physics are summarized for which both experimental techniques and theoretical ideas are presented. To solve the equations supercomputer performance is needed. A cost-effective system is shown. The three conditions necessary for the genesis of matter in the early universe are discussed. All three conditions could be fulfilled in the standard model; however, their combined effect is not enough to generate matter. In a similar way to relativity or quantum mechanics, this negative conclusion shows the path to extending our physical picture.
Hátraugró
Tudományos blogok
Apr 25, 2024 | 07:58 am
A tudományos kutatói bérekről Az egyetemi modellváltás egyik célja, hogy felkerüljenek a magyar egyetemek a nemzetközi rangsorokra, lehetőleg minél előkelőbb helyekre. Lehet kiemelkedő kutatást csinálni kiváló kutatókkal egy omladozó épületben, de a legjobb infrastruktúra sem ér semmit a megfelelő szakemberek nélkül. Most nem az[…]
Feb 1, 2024 | 22:33 pm
UAntry, avagy uniós hatalmi viszonyok az ukrán csatlakozás után Zárt ajtók mögött az esetleges ukrán csatlakozás révén növekvő amerikai befolyásra figyelmezetett Orbán Viktor a Telex cikke szerint: Az ukrán csatlakozás révén a Baltikumtól Lengyelországon és Ukrajnán át akár Romániáig tartó, az Egyesült Államokhoz húzó blokk jönne létre, ami uniós[…]
May 7, 2023 | 15:44 pm
Célkeresztben a Körvasút A Déli Körvasút ötlete egyidős Budapesttel: összekötni a számtalan kisebb-nagyobb pályaudvart, hogy átszállás nélkül lehessen Vácról Pécsre, Győrről Szolnokra, vagy Debrecenből Siófokra jutni. Mint Vitézy Dávid írásából kiderül, az ötlet lassan a megvalósulás útjára léphet, konkrét tervek vannak: a fejlesztés[…]
Apr 5, 2023 | 05:06 am
Hálózatok a kutyaagyban A cikk a Qubit számára íródott.Közel három évtizede foglalkozunk azzal az ELTE Etológia Tanszéken, hogy hogyan gondolkodnak a kutyák. Ma már nem csak a viselkedésükből következtethetünk erre, hanem az agyi aktivitásuk vizsgálatából is. Az fMRI (funkcionális mágneses rezonancia képalkotás) segítségével[…]
MTA hírek
Érdekességek

A Magyar Tudományos Akadémia elnöke 2009. januárjában felhívást tett közzé annak érdekében, hogy kimagasló teljesítményű fiatal kutatóknak lehetőséget teremtsen az MTA kutatóintézeteiben új kutatócsoportok létrehozására. A kezdeményezés célja, hogy haza csábítsa a jelenleg külföldön dolgozó, már jelentős eredményeket elért magyar kutatókat, illetve itthon tartsa a legkiválóbbakat, hogy akadémiai intézetek kutatócsoportjainak vezetőiként a következő években nemzetközileg is meghatározó, ígéretes kutatási programokkal növelhessék az egyes kutatóintézetek és Magyarország versenyképességét.

Legalábbis ez derült ki a Tardos Gábor matematikussal, a Lendület program egyik nyertesével készült beszélgetésből. A digitális kódok újszerű megalkotója szereti a Harry Pottert, ráadásul a fia gyakran győzedelmeskedik felette a különböző logikai játékokban.

A tüskevári hangulatban eltöltött gyermekkori nyarak jó alapot adtak a később orvoskutatóként is nevet szerző Buday Lászlónak, aki a Lendület program keretében a növekedési faktorok jelátviteli pályáit kutatja, magánemberként pedig a finom halászlét kínáló éttermeket.
Interjú Stipsicz András matematikussal, a Lendület program nyertesével arról, hogy miben segítheti a Lendület program a matematikusokat, miért érdekes és miért lehet hasznos a többdimenziós felületek kutatása.

„Én azt szeretem, ha egy kérdésre ki lehet hozni egy nagyon egyszerű, nagyon világos választ, úgy, hogy a kettő közötti út esetleg nem nyilvánvaló.”

Interjú Kóczy Á. László matematikus-közgazdásszal, a Lendület program nyertesével

ESEMÉNYNAPTÁR