Róna-Tas András
20
04
02
23
Előadó
A 21. század egységesítő tendenciái új távlatba helyezik a magyar irodalmat, mely viszonylag kevéssé él a nemzetközi köztudatban. Egy globalizálódó világban a magyar irodalom szakértőinek sürgető feladata, hogy újraértelmezzék a nemzeti örökséget új környezetünk igényei szerint. Az előadás sorra veszi az irodalomtörténet írásának főbb fajtáit, hogy szempontokat nyújtson ehhez a feladathoz.
In the nineteenth century biographies of writers and poets were the main task of the literary historian, and the texts themselves were read as biographical sources. They stuck to the idea of the homogeneity of an oeuvre and the tradition of character studies. Often the aspect of national identity decided what was important. In science and technology phases of development are superseded constantly and previous certainties soon become dated and irrelevant. This is not so in art: what appears as a setback from one perspective, may be seen as development from another. With the obsolescence of the idea of self-identifiable closed works, nowadays the historic life of works and problems of reception and interpretation have come to the fore of literary science. Instead of researching the original meaning of a work, the examination of how the texts affected their readers in various times and places seems more suitable. The literary historian has to narrate not one but many stories. Literary texts are living formations with a multitude of meanings that are continuously re-created by the readers. This interpretation is equally true of the Hungarian literary heritage.
1235 telén Juliánusz barát eljutott a volgai bulgárok fővárosába. Itt találkozott egy asszonnyal, akitől megtudta, hogy kétnapi járóföldre megtalálja azokat a magyarokat, akiket keres. Kik voltak ezek a magyarok? Léteztek-e egyáltalán? Milyen alapon nevezhetjük őket magyaroknak? Az előadás bemutatja azokat a forrásokat, melyek alapján a tudományos kutatás a magyar nép és a magyar nyelv eredetét, Honfoglalás előtti történetét vizsgálja. Olyan kérdésekre kaphatunk választ például, hogy mi a nép és a nyelv történeti viszonya, vagy hogy mi volt a magyarok neve saját maguk számára és a többi nép között. És végül, de nem utolsó sorban kiderül az is, hogy az Európai Unióban közlekedő magyar autók H betűje tulajdonképpen középkori francia papok találmánya.
The lecture offers some definitions used in the lecture. The term people or ethnic group is understood as a historically evolved community with a common cultural semiotic system, whose members consciously distinguish themselves from other ethnic entities, and which possesses a permanent self-designation. The author discusses the relationship between the origin of the language and the origin of the people. In some cases the history of a language and their speakers are different (language change), in other cases language and ethnic group developed together. Then the author outlines the various types of sources on the base of which the history of the formation of the Hungarian people can be reliably reconstructed. He discusses the peculiarities of the written, the linguistic, the archaeological, the ethnographic and the indirect sources. Prominence is given to the concept of ethnic identity, for which the author quotes a text from the 6th century. He gives the different names of the Hungarians as they appear in the contemporary sources. Finally he offers answers to the question: how could the Hungarians survive in the ocean of the Turkic, Iranian and Slavic peoples, while migrating from the South of the Urals through the Kuban and Don region to Etelköz and the Carpathian Basin?
20
04
03
08
Előadó
Az emberek közötti megjelenésbeli különbségnek biztosan van genetikai alapja, de ma már tudjuk, hogy ezek a tulajdonságok több gén együttes hatására alakulnak ki. Az előadás megvizsgálja, hogy van-e genetikai alapja az emberi faj rasszokba sorolásának, hogy milyen genetikai módszerek állnak rendelkezésünkre a populációk származásának vizsgálatára, illetve néhány példán bemutatja a különböző népcsoportokban szelekcióval kialakult genetikai variánsok egészségügyi jelentőségét.
The revolution of genetics has led to a transformation in the research into the history of our race. In addition to the examination of blood groups, enzymes and antigens, today certain DNA sections are used to establish the differences or similarities between various populations. Of the wide range of genetic methods, the lecture places emphasis on the analysis of DNA of the so-called mitochondria, the cell particle solely inheritable from the mother as it functions as reliable molecular evolutionary clock. For example, based on the examination of a characteristic section of mitochondrial DNA, all living women can be traced back to a single origin. This source is the mitochondrial 'Eve', who lived in Africa some 150,000-200,000 years ago. By tracing the inheritance of the Y-chromosomes heritable from the father, the paternal inheritance line of populations can also be traced back to one African 'Adam'. The principal message of the lecture is that genetic research brings to an end racist genetic theories. The data of the Human Genome Programme clearly support the conclusion of past research that people cannot be divided into races on genetic grounds.