Gáncs Péter
20
03
12
15
Előadó
A nyomtatott anyagok tömegének roppant növekedésével, a tudás fokozódó komplexitásával azonban az egységes tudomány eszménye egyre csak halványult, s a 19. századra éppenséggel elenyészett. Ehhez képest az internet eleve egy új enciklopédizmus gondolatának jegyében áll. Az előadás feltérképezi az interdiszciplinaritás - a résztudományok közötti átjárhatóság, együttműködés és szintézis - új lehetőségeit a hálózott számítógépek korában.
It was the invention of printing that created the theoretical possibility of amassing the interconnected world of knowledge. In the 16th and 17th Centuries possessing all knowledge seemed a real prospect. The increasing complexity of knowledge made this idea disappear by the 19th century. Today, the Internet holds the possibility of new opportunities of interdisciplinarity and a new encyclopaedism. Having offered an overview of the history of the concept of encyclopaedism, the lecture cuncludes that encyclopaedic theoretical knowledge in one single mind is impossible, but it is perhaps possible outside the mind. According to certain anthropologists the majority of human knowledge is stored not in the mind but in external, physical symbolic systems. At the beginning of the 21st century the role of the external human memory is gradually being taken up by the digital Internet. The World Wide Web is not a world encyclopaedia, although many online lexicons can be found on it. In Hungary there is a new venture to create the, Hungarian Virtual Encyclopaedia, which is at the same time a scientific experiment.
A karácsony Krisztus születésének ünnepe, a keresztény világ legmeghittebb eseménye. A 2000 éves ünnep újszövetségi gyökereit vizsgálva azt látjuk, hogy a szeretet születéséről, a karácsony csodálatos titkáról az evangélisták különböző "kameraállásokból" adnak képet. Az előadás bemutatja, hogy milyen közös és különböző jelentéseket ölt magára a karácsony Máté, Lukács és János evangéliumában.
This lecture examines the common and differing meanings Christmas is given in the Gospels of Matthew, Luke and John. The word 'evangelium' (gospel) did not originally mean 'biblical text', it meant 'good news' referring to the joyful news of the birth of Christ. In relation to the tory of salvation, Matthew places emphasis on the fulfillment of the prophesies of the Old Testament. For him, the birth of Jesus is marked by the Star of Bethlehem, which guides the wise men to the manger of the new king. Joseph, the humble carpenter and foster-father of the infant Jesus, plays an important role as he tells in great detail the story of Herod's hunt for the infant. Luke, the sensitive and educated physician-evangelist focuses more on precisely dating and historically placing the events. In his writings the angels first bring the Nativity gospel to the simple shepherds, peripheral actors in society. John the theologian-evangelist however, sheds light on great interrelations when he reveals the secret of incarnation in just one sentence, "The Word became flesh and made his dwelling among us." The joyful news of Christmas is that the love of God embodied in Jesus Christ can fill us, too.
20
03
12
22
Előadó
Sokszor halljuk: a karácsony a szeretet ünnepe. Az előadás ennek a közhelynek az eredetét és értelmét próbálja megvilágítani. Bemutatja, hogy a keresztyén világban a szeretetnek mely dimenziói kerülnek az előtérbe, beszél arról, hogy a szeretetet jelentő görög szavak közül vajon miért éppen az agapé-ra esett az Ószövetség fordítóinak választása, s hogy miben különbözik a szeretetnek ez a formája az érzéki vonzalomtól vagy a baráti érzésektől.
The lecture attempts to reveal the origin and meaning of the commonplace that Christmas is the celebration of love. We know the erotic, fraternal, community and solidarity aspects of love and we need to make a clear distinction between them. It is hardly by chance that the Christian translators of the Old Testament did not use the Greek word 'eros' which denotes the compelling power of desire, nor the word 'filia' which denominates the love of something we happily cling to. Instead, they used the word 'agape', meaning to put another before oneself, to be contented with something, to accept. Love is God's act towards the world, towards us, which manifests itself through Christ and which we can enjoy through the Holy Spirit. How does Man respond to God's initiation of love? With the acceptance of God's redeeming initiative - this is the greatest act of faith. The great joy of Christmas calls us to yield to God's exhortations leading us into a new life through his love. God's love is a sacred love, it urges a way of life and behavior which no human law can oblige man to follow. But why should love be commanded when love itself commands? The unconditional love of God can only be experienced by those who show it in their own lives.

Az előadáshoz kapcsolódó előadások: