Rényi András
20
05
12
19
Előadó
Az élő zongorajátékkal is illusztrált előadás a zenetörténet egyik legnagyobb egyéniségét, Liszt Ferencet idézi meg. A gondolatmenet középpontjában a nagy h-moll szonáta elemzése áll, amelyet a művész önarcképének tekinthetünk. A vizsgálódás révén feltárulnak az érzéki és a szellemi, a testi és a spirituális romantikus szélsőségei; ezek megvilágítják a zenész magánéletének, társadalmi szerepvállalásának és személyes vívódásainak sok aspektusát. Kiderül, hogy Liszt úgy használta a zongorát, mint univerzális zenei médiumot, amelynek nyelvén a vokális, a kamara- és a szimfonikus zene is megszólaltatható.
The lecture - complete with live piano inserts performed by the lecturer - will allow the audience to have some insight into the passionate life and complex personality of one of the greatest figures in the history of music. First we will talk about the many faces of Liszt and the exceptional role he played by conveying the art of great predecessors and contemporaries, such as Beethoven, Paganini, Schumann, Verdi, and Wagner. Then we touch upon his inspirations in poetry and the fine arts, and the characteristics of his late work that point towards Debussy, Ravel and Bartók. In the second half of the lecture, his great sonata in B minor will be analysed - it evokes the characters in Goethe's Faust, and can also be regarded as a self-portrait of the composer. Through a careful deciphering of musical themes and motifs, the extremes of Romanticism - the sensual and the intellectual, the physical and the spiritual - will be described, and the explanation shall also throw light upon several aspects of the private life and public roles of the composer himself.
Milyen objektív alapja lehet egy-egy szakértői ítéletnek a műkereskedelemben? Régi művek sajátkezűségének bizonyítására ma már természettudományos vizsgálatok egész arzenálja áll a kutatók rendelkezésre. Az előadás a Rembrandt-kutatás, illetve a mester önarcképeinek példáján keresztül arra kérdez rá, hogy miként alakult ki az eredetiségnek ez a fétise, és nem vezet-e oda, hogy mindinkább csak csodáljuk a képeket - ahelyett, hogy megnéznénk és szellemileg feldolgoznánk őket?
The annual volume of art trade is estimated around 30 billion dollars worldwide. Therefore, the market is anxious to know how to defend ourselves against art forgery. Can we really trust the judgement of connoisseurs or are there any scientific methods to determine whether a particular work of art is in fact the 'original'? Starting in 1969, researchers involved in the Rembrandt Research Project (RRP) in the Netherlands tried to work out scientific tests and stylistic standards to replace the innate subjectivity of connoisseurship with objective methods for attribution and dating. After twenty years the project failed because the scientists had false preconceptions and failed to realize the importance of shopwork between the master and his disciples. Using Rembrandt's self-portraits, this lecture attempts to find answers as to why this cult of originality has developed over time and how this perception may be surpassed to master the true intellectual meaning behind the renowned painter's works of art instead of merely admiring their physical appearance.
20
06
02
27
Előadó
A madárinfluenza Délkelet-Ázsia országaiban kiterjedt járványokat okoz a házi és a vadon élő madárállományokban egyaránt, de megbetegedtek a beteg madarakkal közvetlen kapcsolatba kerülő emberek is. Emberről emberre terjedő madárinfluenza-vírustörzsek egyelőre még nem alakultak ki, de ennek az esélye az influenzavírusok nagyfokú változékonysága miatt fennáll. Meg tudjuk előzni az emberre is veszélyt jelentő változatok kialakulását vagy szembe kell nézni az emberre is kiterjedő járvánnyal?
The various forms of influenza (the term 'influenza di freddo', meaning influence of the cold, refers to the close relationship between the disease and common cold) are illnesses which normally produce symptoms like high fever, despondency and respiratory problems. They are caused by influenza viruses and spread quickly to become acute infectious diseases affecting both humans and animals all over the world. Based on the antigenity of the proteins surrounding the RNS, influenza viruses have three types (A, B and C). In general influenza type A produces clinical symptoms only in humans, pigs, horses, less frequently in ferrets, and in minks, seals, whales, as well as in various kinds of domesticated and wild birds. Bird flu has been identified worldwide. Among those affected may be wild birds, birds in zoos, in homes, and birds raised on farms. According to FAO statistics, 2748 cases of the H5N1 epidemic were found in birds between 2003 and 2006. The destructive variant of bird flu, code-named H5N1, has already infected humans in the countries of Southeast Asia and in Turkey. Bird flu has no known cure at present.