Görömbei András
20
05
02
21
Előadó
Az előadás bemutatja a "szervességet" középpontjába állító gondolkodásmódot és építészetfelfogást. A filozófusok közül Heideggert, Hamvas Bélát és Rudolf Steinert hívja segítségül, a nemzetközi művészettörténetből John Ruskint, William Morrist, Frank Lloyd Wrightot idézi, a magyar hagyományból a parasztművészet mellett Lechner Ödönre és Kós Károlyra utal a szervesség gondolatának autentikus tanúiként. Az építész előadó néhány saját művét is ebbe a perspektívába állítva villantja fel.
To quote a few personal sentences from the lecture of the excellent architect, Imre Makovecz, "My profession is architecture - an architect expresses himself through his houses ... Here I am going to speak about organic or living architecture - or rather, my own buildings will speak for me. I will only undertake to comment on the slides presented here... Although I am in my 70th year, I love to work so much that I can't stop. I go to work every morning and do what I can do. The house where I work provides employment for some 40 people. They all practice organic thinking which does not leave room for the usual duality expressed in the maxim, "Money is one thing, love another". We have to design an environment fit for people's nature, their social and spiritual disposition. A family home therefore is an architectural task just as important as designing a great church; for which one needs to ask women how they aspire to live with their children, their family - because they are the only ones with this knowledge. As long as I can continue this service, as long as an old man can still ask women about life, I will continue to do it."
A népi írók célja az egész népet magába foglaló új nemzettudat megteremtése volt. Az irodalmat a társadalmi cselekvés eszközének is tekintették. Egyszerre kívánták elősegíteni a Trianon utáni magyarság nemzeti és szociális felemelkedését. Ez a küldetéstudat kapcsolta össze az esztétikai irányuk szerint egymástól erősen különböző alkotókat. A fasizmussal és a kommunizmussal szemben a magyarság saját útját akarták választani. Az irodalmat az egyéni és közösségi önismeret és életalakítás nélkülözhetetlen eszközének tekintették.
The tragedy of Versailles (Trianon) along with the desperate social conditions of the country awakened a national and social responsibility amongst a generation of young Hungarian writers in the 1920's and 1930's. They saw the country in extreme danger from both a national and a social viewpoint. These individuals set themselves the goal of establishing a new Hungarian nation based upon social equality and national liberty. The members of the popular movement viewed democratic transformation as urgent to ensure the survival of the Hungarian nation. They all had a rural background and wished to form a democratic Hungary by liberating social classes previously excluded from the nation. Thus their most important endeavour was the economic and political liberation of the peasantry and to create a new national consciousness based on the European model. They believed it important that the new intelligentsia take responsibility for the Hungarian nation. Yet, the Hungarian point of view never meant nationalism. The lecture presents the history of the movement with reference to the works of László Németh and Gyula Illyés from this angle.
20
05
02
28
Előadó
A közúti közlekedés volumene fokozatosan növekszik, emiatt nő a közlekedési folyamatsűrűség, ami a környezetterherlés jelentős emelkedését okozza. Ezzel párhuzamosan romlik a közlekedés biztonsága is. A közlekedési folyamat stabilitásának biztosítása nem képzelhető el a járművek intelligenciájának növelése nélkül, ami részben vagy teljesen a vezető kikapcsolását jelenti az irányítási körből. Az előadás összefoglalja ennek a területnek a legfontosabb eredményeit, bemutatja a jármű- és a járműcsoport-irányítás különböző szintjein alkalmazott rendszereket, ezek szenzorait és irányítási anomáliáit. A műszaki problémák mellett foglalkozik a terület néhány jogi és morális problémájával is.
The volume of both passenger and freight traffic on our roads continues to increase exponentially and the infrastructure is unable to keep pace with this growth. The basic problem this creates is how is to safely increase traffic density i.e. without adding to the burden on the environment or the transport infrastructure as well as reducing the number of traffic accidents. The stability of the traffic process cannot be ensured without increasing the intelligence of vehicles, which means the partial or entire withdrawal of the driver from the control process. The lecture gives a summary of the most important achievements in this field, introduces the control systems used on the various levels of vehicle and vehicle-group, their sensors and anomalies. The lecture demonstrates in detail the system of sensors that measure the movement status of a vehicle and collect information on its the environment, and the functioning of which depends on or is independent of the immediate interference of the driver. The lecture also touches on fully automated traffic and vehicle systems under research where vehicles arranged in special formations are automatically led through specific routes or traffic junctions (according to the intentions of the driver or a predefined route). Besides the technical issues the lecture also deals with some of the legal and moral problems of the field that influence the spread of intelligent vehicle systems.