Schaff Zsuzsa
20
05
11
07
Előadó
A minket körülvevő és a bennünk lévő rendszerek - molekuláink, sejtjeink, baráti körünk, a társadalom, amelyben élünk - mind hálózatok. Hálózatba szervezett adatbázisokat használunk az ember öröklött információjának, a genomnak a megértésére is. Az előadás utazásra hív a bioinformatika világába, ahol az emberi gondolkodás és a számítógépek együtt próbálják megérteni a gének nyelvét.
The impressive amount of information provided by genome sequencing projects cannot be processed without informatics tools provided by bioinformatics. This new discipline constitutes a general approach to all life sciences that makes it possible to study problems previously inaccessible to systematic research. Reading genetic information requires language-like models as well as models of the underlying world, i.e. the cell and its molecular components. Bioinformatics today uses language-based, structural as well as network-models for organizing and interpreting data in complex, interlinked databases. The greatest challenge is to integrate these data into efficient structures that on the one hand, allow querying over the Internet while on the other are suitable for studying system-wide behavior. With the advent of integrated Internet resources, science has made a definitive step towards leaving the Guttenberg galaxy of printed text.
Már a múlt század elején felismerték, hogy egyes vírusok rákkeltőek lehetnek. Mára úgy tűnik, hogy a vírusok okozta daganatok száma növekszik, egyesek világméretű "járványról" beszélnek. Az előadás során megismerkedünk a daganatsejtek és a rákkeltő vírusok néhány alapvető tulajdonságával és a rákkeltés különböző mechanizmusaival. Részletesebben hallunk a májrákot és a méhnyakrákot előidéző vírusokról, illetve az AIDS vírus és egyes daganatok összefüggéséről.
The relationship between viruses and cancer is quite comprehensive. On the one hand, certain viruses may cause tumours in animals and humans, and on the other hand, some viruses are known to have a so-called 'anti-cancer' effect, with the capability of destructing tumour cells. The fact that certain viruses may be oncogenic (causing cancer) is not a new discovery; this was first described at the beginning of the twentieth century. In the twenty-first century, however, the number of virus-induced tumours seems to be growing; with even the suggestion of a pandemic at hand. The mechanisms of cancer development are various. The viral genome (RNA or DNA) may enter the cellular genome of the infected (host) cell, disturbing the control system of the cell and the genetic code. Other viruses block the effect of genes hindering the growth of cells. Still others promote the formation of tumours by destroying the immune mechanisms of the body. The main types of virus-related tumours in humans include liver cancer caused by the hepatitis-B and -C viruses; there is a link between the human papilloma virus (HPV) and cervical cancer, as well as between the immune-suppressive effect of the AIDS virus and certain tumour types.
20
05
11
21
Előadó
Évszázadok óta együtt élünk - vagy csak egymás mellett? Egymásra vagyunk utalva, cigányok és nem cigányok, közös a felelősségünk is, hogyan boldogulunk. Ebben a kapcsolatban a magyar társadalom az erősebb fél, de a roma közösségek is felelősek magukért, gyermekeikért. Elsősorban az iskolán múlik, hogy ki tudnak-e törni a cigány gyermekek tömegei a mélyszegénységből, lesz-e jól képzett, erős, öntudatos roma középréteg. És végül, vajon a cigány, roma gyermekek, fiatalok tudásszintjéhez, kultúrájához alkalmazkodó külön iskolák vagy a közös, integrált oktatás-nevelés visz közelebb a sikeres társadalomhoz?
We have been living together for centuries - or only next to each other? Gypsies and non-gypsies have to rely on each other - we share the responsibility of how we make ends meet. In this relation, Hungarian society is the stronger partner, thus it also bears a major part of the responsibility, but Roma communities also have to assume responsibility for themselves and for their children. Prior to the political transition, the ratio of Gypsies in employment was the same as that of the Hungarian majority, but the collapse of the economy washed away their mostly unskilled jobs that required no special training. Education, our schools themselves are key players in shaping the future: are Roma children going to be able to break out from deep poverty, unemployment, and dependency on aid? And is a well-trained, strong, and proud Roma middle class going to be born? And finally, is it separate schools adjusted to the level of knowledge of Roma children and youth that will take us closer to a solid and successful society, or, on the contrary, will it be achieved with the help of integrated education?