Személyes adatok
születési hely, idő: Jászladány, 1934
családi állapota: nős, 2 gyermek
Tanulmányok
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, zenetudományi szak, 1953-1958
Beosztások
Országos Széchenyi Könyvtár Zeneműtára, munkatárs, 1958-1962
Bartók Archívum, tudományos munkatárs, 1963
Bartók Archívum, vezető, 1972-2005
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Zenetudományi Tanszék, docens, 1969
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Zenetudományi Tanszék, egyetemi tanár, 1980
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Doktori Tanács, elnök, 1995
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, PhD-programvezető, 1997
Tudományos életút
a tudományok doktora, 1982
MTA levelező tagja, 1995
MTA rendes tagja, 2004
Tudományos szervezetekben való tagságok
az American Academy of Arts and Sciences külföldi tagja, 1997
a British Academy levelező tagja, 1988
az American Musicological Society választott levelező tagja, 1988
a Zentralinstitut der Mozartforschung (Salzburg) elnökségének tagja
a Joseph-Haydn-Institut (Köln) tagja
a Gluck-összkiadás kiadói grémiumának tagja
a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító elnöke, 1994-1998
az International Musicological Society elnöke, 1997-2002
valamint több további külföldi tudományos társaság tiszteleti tagja
Díjak
Akadémiai Díj, 1961
Erkel Ferenc-díj, 1972
ASCAP-Deems Taylor Award, 1996
Széchenyi-díj, 1999
Publikációk
1958-2006 között 14 könyve jelent meg (ebből 5 idegen nyelven). Ugyanezen időben 37 belföldön és 49 külföldön megjelent tudományos könyvrészlet, 62 belföldön és 13 külföldön megjelent tudományos tanulmány, 8 kotta-urtext és 10 kommentált kotta-fakszimile kiadás került ki kezei közül. A munkáira való nemzetközi hivatkozások száma három számjegyű.
Kutatási és oktatási területek
Bartha Dénessel együtt publikált nagyszabású monográfiája, a Haydn als Openkapellmeister (1960) és más Haydn-tanulmányai óta e terület nemzetközi élvonalában tartják számon. Vizsgálati módszere különösen a notáció és az Aufführungspraxis összefüggéseinek tanulmányozásában iskolát teremtett. A Bartók-kutatás kiemelkedő nemzetközi szaktekintélye. A közelítésmódok széles skáláján mozgó első összegezés, a Tizennyolc Bartók-tanulmány című kötet (1981) óta munkájának középpontjában a Bartók-kottaösszkiadás módszertani megalapozása, valamint Bartók kompozíciós módszerének tanulmányozása áll; ezt összegzi 1996-ban megjelent könyve, a Béla Bartók: Composition, Concepts, and Autograph Sources. Jelenleg a Bartók-művek tematikus jegyzékén dolgozik, illetve a Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása projektet (NKFP pályázat) vezeti. 1960 óta rendszeresen részt vesz nemzetközi zenetudományi kongresszusokon, konferenciákon, tanácskozásokon (USA, Németország, Ausztria, Anglia, Svájc, Kanada, Spanyolország, Olaszország, Dánia). Két szemeszteren át vendégprofesszor volt az Egyesült Államok egyetemein (CUNY, New York, 1984, University of California, Berkeley, 1989), valamint egy szemeszteren át a Bécsi Egyetemen. Az USA-ban 13 további alkalommal előadó körutat tartott rangos egyetemeken, előadásokat tartott osztrák, német, finn, angol, spanyol, kanadai, dél-afrikai egyetemeken.
Könyvek
Joseph Haydn: Sein Leben in zeitgenössischen Bildern, Budapest, Corvina Kiadó, Kassel, Bärenreiter, 1966. magyar kiadása: Joseph Haydn élete képekben és dokumentumokban, Budapest, Zeneműkiadó, 1977.
Joseph Haydn zongoraszonátái, Budapest, Zeneműkiadó, 1979. átdolgozott angol kiadása: The Keyboard Sonatas of Joseph Haydn, Chicago, London: University of Chicago Press, 1995.
Tizennyolc Bartók-tanulmány, Budapest, Zeneműkiadó, 1981.
Béla Bartók: Composition, Concepts, and Autograph Sources, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1996. magyar kiadása: Bartók Béla kompozíciós módszere, Budapest, Akkord, 2000.
Tanulmányok
Az Erkel-kéziratok problémái, In: Zenetudományi Tanulmányok, Budapest, Akadémiai Kiadó, Vol. 9, 1961: 81-158.
Die musikalische Gestaltwandlungen des Faust-Symphonie von Liszt, In: Studia Musicologica, Vol. 2, 1962: 88-137.
An Introduction to the Study of Haydn's String Quartet Autographs, In: The String Quartet Autographs of Haydn, Mozart, and Beethoven. Studies of the Autograph Manuscripts, Christoph Wolff (ed.), Isham Library Papers 3, Cambridge, Harvard University Press, 1980: 5-51.
Le style savant de Haydn: Les stratégies thématiques dans le quatuor les Quintes, In: Analyse Musicale, Vol. 13, 1988: 51-57.
Einfall, Konzept, Komposition und Revision bei B. Bartók, In: Vom Einfall zum Kunstwerk: Der Kompositionsprozeß in der Musik des 20. Jahrhunderts, Hermann Danuser, Günter Katzenberger (hrsg.), Laaber-Verlag, 1993:187-218.
Béla Bartók, In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Ludwig Finscher (hrsg.), Vol. 2., Kassel, Bärenreiter, 1999:341-402.
Written between the desk and the piano: dating Béla Bartók's sketches, In: Patricia Hall, Friedemann Sallis (ed.), A Handbook to Twentieth-Century Musical Sketches, Cambridge, Cambridge University Press, 2004: 114-130.
Mi a magyar Bartók Béla zenéjében? Nacionalizmus, népek testvérré válása, világzene, In: Romsics Ignác, Szegedy-Maszák Mihály (szerk.), Mi a magyar? (Bp.: Habsburg Történeti Intézet - Rubicon, 2005): 231-257.