Vásáry Tamás
20
05
12
12
Előadó
Az elliptikus görbék a matematika különösen gazdag, sokféleképpen szemlélhető alakzatai. Egyik érdekességük, hogy a pontjaikon értelmezhetünk egy az összeadáshoz hasonló műveletet - ezzel kapcsolatos a jelenkori matematika egyik leghíresebb nyitott kérdése, Birch és Swinnerton-Dyer sejtése, melynek megválaszolásáért 1 millió dollárt ígér egy amerikai alapítvány. Az előadás ezen túl érinteni fogja az elliptikus görbéknek a nevezetes Fermat-sejtés bizonyításában játszott meglepő szerepét is. Végül szót ejtünk M. C. Escher Képtár című litográfiájáról is.
"One cannot divide the cube into two cubes, nor the squared square into two squared squares, and in general, no power above the square up to infinity into two powers of the same number," says Fermat's conjecture in its original form, as it was phrased by the French mathematician of the seventeenth century. Although Fermat stated that he also knew a "quite amazing demonstration" of it, no such train of thought was left behind by him. No one managed to demonstrate the conjecture for 350 years. Therefore it was quite a sensation in the middle of the 1990s when mathematician Andrew Wiles from Britain succeeded. His demonstration is more or less based on the theory of elliptical curves. Apart from providing the key to a centuries-old enigma, elliptical curves can also be applied in encryption: they will probably have a role in the safe encryption of our credit cards in the future. Seemingly digressing from the subject a little bit, we also use the theory of elliptical curves to better understand the mysterious picture of the Dutch artist M. C. Escher called "Picture Gallery".
Az élő zongorajátékkal is illusztrált előadás a zenetörténet egyik legnagyobb egyéniségét, Liszt Ferencet idézi meg. A gondolatmenet középpontjában a nagy h-moll szonáta elemzése áll, amelyet a művész önarcképének tekinthetünk. A vizsgálódás révén feltárulnak az érzéki és a szellemi, a testi és a spirituális romantikus szélsőségei; ezek megvilágítják a zenész magánéletének, társadalmi szerepvállalásának és személyes vívódásainak sok aspektusát. Kiderül, hogy Liszt úgy használta a zongorát, mint univerzális zenei médiumot, amelynek nyelvén a vokális, a kamara- és a szimfonikus zene is megszólaltatható.
The lecture - complete with live piano inserts performed by the lecturer - will allow the audience to have some insight into the passionate life and complex personality of one of the greatest figures in the history of music. First we will talk about the many faces of Liszt and the exceptional role he played by conveying the art of great predecessors and contemporaries, such as Beethoven, Paganini, Schumann, Verdi, and Wagner. Then we touch upon his inspirations in poetry and the fine arts, and the characteristics of his late work that point towards Debussy, Ravel and Bartók. In the second half of the lecture, his great sonata in B minor will be analysed - it evokes the characters in Goethe's Faust, and can also be regarded as a self-portrait of the composer. Through a careful deciphering of musical themes and motifs, the extremes of Romanticism - the sensual and the intellectual, the physical and the spiritual - will be described, and the explanation shall also throw light upon several aspects of the private life and public roles of the composer himself.
20
06
02
20
Előadó
Milyen objektív alapja lehet egy-egy szakértői ítéletnek a műkereskedelemben? Régi művek sajátkezűségének bizonyítására ma már természettudományos vizsgálatok egész arzenálja áll a kutatók rendelkezésre. Az előadás a Rembrandt-kutatás, illetve a mester önarcképeinek példáján keresztül arra kérdez rá, hogy miként alakult ki az eredetiségnek ez a fétise, és nem vezet-e oda, hogy mindinkább csak csodáljuk a képeket - ahelyett, hogy megnéznénk és szellemileg feldolgoznánk őket?
The annual volume of art trade is estimated around 30 billion dollars worldwide. Therefore, the market is anxious to know how to defend ourselves against art forgery. Can we really trust the judgement of connoisseurs or are there any scientific methods to determine whether a particular work of art is in fact the 'original'? Starting in 1969, researchers involved in the Rembrandt Research Project (RRP) in the Netherlands tried to work out scientific tests and stylistic standards to replace the innate subjectivity of connoisseurship with objective methods for attribution and dating. After twenty years the project failed because the scientists had false preconceptions and failed to realize the importance of shopwork between the master and his disciples. Using Rembrandt's self-portraits, this lecture attempts to find answers as to why this cult of originality has developed over time and how this perception may be surpassed to master the true intellectual meaning behind the renowned painter's works of art instead of merely admiring their physical appearance.

Az előadáshoz kapcsolódó előadások: