Az előadás a humán tudományokban a 20. század elejétől kibontakozó szellemtörténeti iskolák és irányzatok átfogó gondolkodástörténeti hátterét és szemléleti alapzjait vázolja föl. Wilhelm Dilthey (1833-1911) hatásának jelentőségét hangsúlyozva bemutatja a pozitivizmus “megismerés”-fogalmának szellemtörténeti kritikáját és a humán (vagy szellem-)tudományok hermeneutikai orientációjának legfontosabb megnyilvánítóit (elemzés helyett interpretáció, oksági mechanizmusok helyett az élet- és hatásösszefüggések vizsgálata, a szellemtudományi tárgy egyedi létmódjának nem-analitikus hozzáférhetősége). Az előadás végül a szellemtörténeti irányzatok szellemfogalmának definíciós kérdéseivel foglalkozik.





A Magyar Tudományos Akadémia elnöke 2009. januárjában felhívást tett közzé annak érdekében, hogy kimagasló teljesítményű fiatal kutatóknak lehetőséget teremtsen az MTA kutatóintézeteiben új kutatócsoportok létrehozására. A kezdeményezés célja, hogy haza csábítsa a jelenleg külföldön dolgozó, már jelentős eredményeket elért magyar kutatókat, illetve itthon tartsa a legkiválóbbakat, hogy akadémiai intézetek kutatócsoportjainak vezetőiként a következő években nemzetközileg is meghatározó, ígéretes kutatási programokkal növelhessék az egyes kutatóintézetek és Magyarország versenyképességét.
Legalábbis ez derült ki a Tardos Gábor matematikussal, a Lendület program egyik nyertesével készült beszélgetésből. A digitális kódok újszerű megalkotója szereti a Harry Pottert, ráadásul a fia gyakran győzedelmeskedik felette a különböző logikai játékokban.
„Én azt szeretem, ha egy kérdésre ki lehet hozni egy nagyon egyszerű, nagyon világos választ, úgy, hogy a kettő közötti út esetleg nem nyilvánvaló.”
Interjú Kóczy Á. László matematikus-közgazdásszal, a Lendület program nyertesével