-
1. ábra
|1|
-
2. ábra
|2|
-
3. ábra
|3|
-
4. ábra
|4|
-
5. ábra
|5|
-
6. ábra
|6|
-
7. ábra
|7|
-
8. ábra
|8|
-
9. ábra
|9|
-
10. ábra
|10|
-
11. ábra
|11|
-
12. ábra
|12|
-
13. ábra
|13|
-
14. ábra
|14|
-
15/a. ábra
|15|
-
15/b. ábra
|16|
-
16. ábra
|17|
-
17. ábra
|18|
-
18. ábra
|19|
-
19. ábra
|20|
-
20. ábra
|21|
-
21. ábra
|22|
-
22. ábra
|23|
-
23. ábra
|24|
-
24. ábra
|25|
-
25. ábra
|26|
Hámori József
Mit tud az emberi agy?
I. Az agy szerkezeti-működési komponensei: a nyúlványos idegsejtek és a belőlük szinapszisok révén kialakuló idegi hálózatok
A huszadik század egyik legismertebb, Nobel-díjas tudósától, Sir John Ecclestől származik a következő megállapítás: "Az élet fejlődésének, az evolúciónak egyik, ha nem legnagyobb csodája az emberi agy, az Univerzum valószínűleg legszebb, legbonyolultabb s egyben legkifinomultabb, ugyanakkor szinte teljes pluripotenciával rendelkező produktuma". Ezt az állítást alá lehet támasztani számadatokkal, de még inkább az evolúció során tudatossá lett emberi agy szinte korlátlan működési lehetőségeinek felsorolásával.
Az átlagosan 1330 grammnyi emberi agyban kvantitatív morfológiai vizsgálatok szerint legalább 200 milliárd nyúlványos idegsejt van, amelyek kisebb-nagyobb neuronhálózatokba rendeződve működnek. A hálózatokban lehet néhány tíz, de sokszor több tízezer idegsejt is, melyeket egymással jellegzetes ingerületátadó szerkezetek, az ún. szinapszisok kötnek össze, s teszik lehetővé a hálózatok változatos működését. A 200 milliárd idegsejtet legalább tízezerszer több (gátló vagy serkentő) szinapszis kapcsolja hálózatokká. Lényegében ez a hihetetlenül nagyszámú idegsejt, s az ennél is nagyságrendekkel több információ-átadó szinapszis teszi lehetővé az olyan emberi tulajdonságok kialakulását és működését, mint az (emberi) beszéd, a szimbolikus, elvont gondolkodás, a múltba (s néha) a jövőbe látás képessége, vagy éppen a kételkedés, a kritikus gondolkodás (ha van), vagy az ugyancsak egyedülálló emberi tulajdonság, a kreativitás, vagyis az alkotóképesség megjelenése, művészi alkotások létrehozása (és élvezete), hogy csak néhányat említsünk az emberi agy tulajdonságaiból.
Persze ami a szerkezetet illeti, a gerinces állatok, s főképpen az ún. emberszabású főemlősök (gorilla, orángután, csimpánz, gibbon) agyában is hasonló idegi szerkezeteket, (nyúlványos idegsejtek, szinapszisok), sőt sokszor hasonló agyi, agykérgi régiókat, központokat találunk, mint az emberi agyban. Mégis óriási a különbség az állatok és az ember agyi képességei között. Mi ennek az oka? Kétségtelen, hogy az ember agya mennyiségileg (testsúlyhoz viszonyítva) súlyosabb, nagyobb tömegű, mint akár a magatartásban legfejlettebb főemlősöké: a csimpánz agya 400 grammos, a gorilláé is csak 500 gr (60-100 kg-os egyedekben is!), míg az átlagban 70 kg-os ember agysúlya 1300-1400 gr. Természetesen naivitás lenne azonban, ha az állatok és az ember közötti értelmi különbségeket kizárólag a nagyobb agysúlyból vezetnénk le. Gondoljunk csak arra, hogy az ember és a csimpánz 30-40 ezer génjének 98,5 százaléka azonos! És mégis valamennyiünk számára nyilvánvaló, hogy lényeges különbségeket találunk az ember és az állatvilág között.
Melyek a lényegi különbségek? Az előadásban ezért az emberi agy két olyan meghatározó tulajdonságával foglalkozunk, amelyek az emberi és állati agyak közötti lényegi különbségeket okozzák, és egyben az emberi agy sajátosságait is meghatározzák. Az egyik az emberi agy elnyújtott, születés utáni kialakulása, aminek következtében az agyhoz kötött tulajdonságok optimálisan fejlődnek ki, s így az emberi agy hihetetlen tanulóképessége, plaszticitása felnőtt korra is részben megmarad. A másik tulajdonság az ember agyának, elsősorban a magasabb idegi tevékenységekben oly fontos agyféltekéknek az állatokétól eltérő aszimmetrikussága, amely az így kialakult munkamegosztás révén lehetővé teszi olyan emberi képességek kialakulását, mint a beszéd, a muzikalitás, a kreativitás stb. E képességek meghatározásával az elmúlt évezredek során sokan próbálkoztak.
II. Az emberi agy sajátossága: rendkívül hosszú születés utáni kifejlődés, plaszticitás, tanulóképesség
A genetika, a génekkel történő szabályozás tudományának gyors fejlődése vetette fel azt az alapvető kérdést - ami a 20. század második felének egyik vitatott problémájával is kapcsolatos -, hogy mi a gének szerepe e fantasztikusan bonyolult felépítésű s működésű szerkezet, az emberi agy kialakításában. (A bonyolultságot még tovább fokozza, hogy az agy idegsejtjei között kb. tízsszer több ún. gliasejt is található, melyek
- közvetve - ugyancsak részt vesznek az idegi működésekben.)
Általánosan elfogadott, tudományosan alátámasztott nézet szerint az ember testi felépítése, de még az evolúció során robbanásszerű gyorsasággal fejlődő agya, idegrendszere is visszavezethető - mutatis mutandis - az állati ősökre. Nyilvánvaló, hogy az állatokhoz hasonlóan az ember kifejlődését, az egyed formálódását, testi megjelenését, milyenségét is az örökítő anyag szabályozza, s ez a DNS (dezoxiribonukleinsav) az, ami a sejtmagba zárva őrzi a sokszor 3 milliárd éve rögzített információtömeget. A genetikai állomány a géneken keresztül a sejtmag kromoszómáiban lokalizálódik. Az embernek a legújabb megállapítások szerint megközelítően 30 ezer génje van, melyeknek jelentős hányada azonos vagy hasonló a baktériumokban, mikróbákban is megtalálható DNS génekkel! A többit az ember a törzsfejlődés során gyűjtötte össze, és - egyes vélemények szerint - csupán kb. 500 gén tekinthető kizárólagosan emberinek.
Mindenesetre eléggé nyilvánvaló, hogy a gének pontosan meghatározhatják bizonyos szomatikus jellegzetességeinket: a Mendel-féle törvények nemcsak a borsó öröklődésére vonatkoznak, hanem az ember testi kifejlődésére is. Szőke és kék szemű apa és anya gyermekei általában ugyancsak szőkék és kék szeműek lesznek. Hajszínünk, testmagasságunk, a bőr, a szem színe, ujjlenyomatunk valójában mind-mind jól megszabott genetikai szabályok szerint alakulnak ki. Vajon hogyan érvényes ez a legfontosabb emberi hordozóanyagra, az agy hihetetlen bonyolultságú szerkezetére, s az abból levezethető szellemi és intellektuális teljesítményekre, képességekre?
E területen még ma sem teljesen egységesek az álláspontok, hiszen akár a történeti, akár a mai ember mentális, agybeli képességeit vizsgáljuk, nehéz különválasztani azt, amit a környezettől, a társadalomtól (a
nurture - azaz a nevelés által) s amit a génektől (a
nature - azaz a természet révén) kaptunk.
Ráadásul ma már nyilvánvaló, hogy az agy kialakulásában résztvevő genetikus anyag, a "genom" nagyságrendekkel kevesebb információt tartalmazhat, mint ami szükséges lenne a bonyolult hálózat billiónyi egységének akár megközelítően pontos kialakításához és közvetlen működtetéséhez.
Úgy tűnik, hogy két szakaszra kell osszuk a fejlődő és kifejlett agyban lezajló folyamatokat. Az első, korai fejlődés során minden fejlődő emberi agy jellegzetesen azonos morfológiát mutat: a későbbi (érzékelő) beszédközpont az emberek 96 százalékában a bal félteke halántéki lebenyében alakul ki, s hoz létre aszimmetriát a jobb félteke hasonló területeivel. Kimutatták azt is, hogy a fejlődés korábbi szakaszaiban létrejövő mély agykérgi sulcusok (az agytekervények közötti benyomatok) azonosan alakulnak ki az egypetéjű ikrekben. A később fejlődő "sekélyebb" sulcusoknál már található különbség. Az agy különböző régióinak (kisagy, középagy, nagyagy, köztiagy, nyúltvelő) kialakulása is nagyon hasonló a fejlődő embriókban - minden egyedben és minden generációban. Az idegsejtek kialakulásának menete az ún. neuroblastokból ugyancsak hasonlóképpen alakul minden egészségesen fejlődő magzati agyban. Mindez arra utal, hogy a korai fejlődési folyamatokat a gének szabályozzák, szigorú terv szerint. Méghozzá viszonylag kevés gén részvételével történő, morfogenetikus folyamatról van szó, amely kereteket biztosít az idegi hálózatok további, most már nyitott genetikai program útján történő fejlődéséhez, és működéséhez.
Zárt genetikai program ott fordulhat elő, ahol a viszonylag kevés idegsejtből álló idegrendszert néhány erre szakosodott gén még az állat "születése" előtt kapcsolataiban is pontosan meghatározza - például egyes férgeknél: itt kicsi a variációs lehetőség, bár - érdekes módon - itt sem ritka. A nyitott program génjei - Dobzhansky, a populációgenetika óriása szerint az emberi mentális képességeket nem egy, hanem több gén interakciója hozhatja létre - általánosabb formában szabályozzák az agy további fejlődését. Éppen azért, mert kevés gén áll a rendkívüli bonyolultságú emberi agy, idegrendszer rendelkezésre, a természet több olyan "trükköt" talált ki, mellyel megspórolhatja a közvetlenül irányító géneket.
Az ilyen génspóroló technikák közül fontos az ismétlődő, hasonló szerkezetek kialakulása: az agykéreg 10-50 ezer idegsejtből felépített moduljai például jelentősen hasonlítanak egymáshoz; a kisagykéreg (ebben egyedül 80-90 milliárd idegsejt van!) szerkezete is erősen repetitív: a nagyagykéreghez hasonlóan több tízezer idegsejtből álló egységekből alakul ki. Az ismétlődő szerkezetek, a modulok jelentősen csökkenthetik a szükséges genetikai információ mennyiségét, ugyanakkor más oldalról, éppen a pontosabb gén-szabályozás hiányában nem gátolhatják meg azt, hogy jelentős számú "tévedés" forduljon elő a fejlődő idegrendszerben.
A továbbiakban a tévedések (természetesen a korrekciók, kijavítások lehetőségét is magukban hordozó tévedések) fontosságáról, funkciójáról kell szólnunk, annál is inkább, mert úgy tűnik, hogy ez a jelenség, vagyis az előre pontosan nem programozott, "huzalozott" agyi fejlődésmenet, tévedéseivel együtt, talán a legfontosabb tényező az emberi agy különleges plaszticitásában, optimális differenciálódásában. Vegyünk erre egy egyszerű példát, egy telefonszámot: 3333-111. Nyilvánvaló, hogy ha a számban csak egy számjegy is változik, a hiba értéktelenné teszi a telefonszámot. Ugyanakkor, ha ugyanezt a számot betűkkel (szavakkal) írjuk fel, (három három három három egy egy egy) akkor a 29 betűvel felírt információ ugyan sokkal több helyet foglal el, mint a 7 számjegy, de egyben sokkal alkalmasabb az esetleges tévedések korrigálására is. Például ha ezt írjuk: "három károm házom hájom egy ege égy", akkor aki tud valamennyire magyarul, az könnyen korrigálni tudja az 5 betűhibát, s ki tudja bogozni az eredeti jelentést. Vagyis minél precízebben és "gazdaságosabban" huzalozott egy rendszer, annál nagyobb a súlyos, korrigálhatatlan hibák előfordulásának veszélye. Ilyen precíz huzalozás jellemzi például sok gerinctelen állat vagy a békák idegrendszerét, melyeknél a "túlspecializált" idegrendszeri hálózatban előforduló tévedések (kiesések) többnyire irreverzibilisek. Az ilyen állatok tanulóképessége - a specializáltsággal fordított arányban - meglehetősen korlátolt. Úgy tűnik, hogy éppen ezért, azaz a végzetes tévedések kiküszöbölése végett, az emlős, s főként az emberi agy a rendelkezésre álló genetikai információt olyan mechanizmussal fordítja át saját nyelvére, amelyben a pontosság terén engedményekre kényszerül azért, hogy a fatális hibákat elkerülhesse.
Ennek a "pontatlan" mechanizmusnak vannak más, rendkívül pozitív következményei is: elsősorban, hogy lehetővé teszi az agy környezeti hatásokra is reagáló optimális differenciálódását. Ennek során a "próba-szerencse" elv érvényesül erőteljesen: sok fejlődő folyamat, idegsejt, szinaptikus kapcsolat ugyan téves, azaz vakvágányra futhat, de a funkcionálisan legjobban reagáló, a komplex fejlődési menetbe leginkább illeszkedő folyamatok (sejtek, kapcsolataik) stabilizálódhatnak, s tovább növelhetik az egész rendszer működési értékét. Ehhez azonban az kell, hogy a nyílt genetikai programhoz, az ezzel kapcsolatos "selejtezési folyamathoz" legyen elegendő mennyiségű idegsejt, illetve idegsejtnyúlvány. Valóban, az agy fejlődése viszonylag korai szakaszában (embernél kb. kétéves korig) sokkal több idegsejtet találunk, mint amennyi a nagy differenciálódási periódus után megmarad. Kimutatták, hogy egyes agyi régiókban a születés utáni intenzív agyfejlődés időszakában az idegsejteknek akár a fele is elpusztul. Azt is leírták, hogy azok a sejtek pusztulnak el, amelyek nem megfelelő, hibás kapcsolatokat építettek ki (ezért nem jutottak hozzá a megfelelő, életfontosságú növekedési faktorokhoz), míg azok, amelyek egészében, de legalábbis többségükben "helyes" kapcsolatokat teremtettek, megmaradtak.
Sokáig úgy gondolták, az elpusztult idegsejtek helyett a második életév után új idegsejtek már nem születnek, ugyanis az idegsejtek, furcsa módon, egész életre elvesztik szaporodóképességüket. Ma már tudjuk, hogy ez csak részben igaz. Tény, hogy a differenciálódott idegsejtek nem képesek osztódásra, szaporodásra, ugyanakkor az agykamrák falában lévő ún. őssejtekből a hippokampusz és a szaglólebeny számára az egész élet során képződnek új idegsejtek. Sok laboratóriumban foglalkoznak olyan eljárások kidolgozásával, amelyek szükség esetén a kamrafali őssejtekből vagy a test más részében (pl. a csontvelőben) található pluripotens sejtekből lehetővé tennék specifikus idegsejtek termelését a felnőtt agy más régiói számára is.
Természetesen kiemelt a fontossága a differenciálódás során az idegsejtnyúlványoknak is, amelyek a "létfenntartó" szinaptikus kapcsolatokat formálják, így érthető, hogy ezekből, valamint a kapcsolatokból és a szinapszisokból is alapos "túlkínálat" van az agyfejlődés legérzékenyebb, születés utáni periódusában. Changeux francia biológus szerint éppen ekkorra tehető az agyi szerkezet és tulajdonságok fejlődésének talán az egyik legfontosabb momentuma: az idegsejtek közötti kapcsolatok, a szinapszisok stabilizációja. Csak a funkcionálisan "igazolt" szinapszisok maradnak meg, míg a "téves" szinaptikus kapcsolatok nagy többsége (sokszor az idegsejtekkel együtt) eltűnik. Nagyon fontos, hogy ez a stabilizációs folyamat - amely egyébként egybeesik a fejlődő idegrendszer érzékeny vagy kritikus periódusával - befolyásolható a környezeti ingerekkel. Megfelelő ingerek nélkül a funkcionális stabilizáció nem, vagy csak részben történik meg, azaz az érés (beleértve az egyes agyi tulajdonságok kialakulását is) nem lesz optimális.
Elmondhatjuk tehát, hogy az idegrendszer fejlődésének a születés utáni döntő korszakában a genetikusan pontosan meg nem határozható, pontatlanságokkal, tévedésekkel teletűzdelt folyamatok az emberi idegrendszer egyedülálló plaszticitását jelzik és teszik lehetővé - szemben az alacsonyabb rendűek (pl. béka, hal) genetikusan jóval szigorúbban meghatározott "specifikusabb" idegrendszerével. Minél nagyobb a pontatlanságokban realizálódó tévedési lehetőség, a korrekciók révén annál optimálisabb lehet a környezeti tényezőkre is reagáló emberi agytulajdonságok kifejlődése.
Mindebből persze nem következik, hogy az agy fejlődését - általános körvonalaiban - nem genetikai tényezők határozzák meg. Ezt jelzi az is, hogy a legfőbb emberi agyi tulajdonságok reprezentációja, mint az időérzék, a "logikus" gondolkodás vagy az inkább jobb féltekés muzikalitás, térérzékelés, kreativitás nem random módon alakul ki a fejlődés során: itt is tetten érhetők a gének. Az a tény, hogy a beszéd általában balféltekés vagy hogy a homloki lebeny (az alkotás, a logikus gondolkodás, s áttételesen a verbális intelligencia, Changeux szerint a "civilizáció szerve") emberben a kéreg 29 százalékát teszi ki - szemben a csimpánz 17 százalékával, a kutya 7 százalékával -, ugyancsak egyértelműen génszabályozásra utal. Az azonban az előbbiekből nyilvánvaló, hogy a magatartás, az intellektuális képességek kialakulása mögött működő génszabályozások nem közvetlenül determinálják a működés alapjául szolgáló rendkívüli bonyolultságú kérgi szerkezeteket. Erre még az egész emberi genom - amely kb. 10
10 bit információnál is kevesebbet tartalmaz (bár ez is óriási szám!) - egészében is elégtelen lenne, nem is szólva arról, hogy ennek csak kisebb része "foglalkozik" az agyi működések szabályozásával.
Rendkívüli szerencsénk, hogy az emberi agyi képességek kifejlődése, bizonyos képességek kialakítása a nyitott genetika program, azaz a "nature", és az embernél igen hosszúra nyúlt, környezeti integrációban történő fejlődési periódus ("nurture") összjátékának az eredménye. Hasonlóképpen fontos az is, hogy a fejlődési periódus során megvalósuló idegrendszeri-agyi plaszticitás, s az ehhez köthető tanulóképesség, adaptivitás lényegében az egész felnőttkorra kiterjed - egészséges agy esetén. Ami az agyi tulajdonságok genetikáját illeti, Dobzhansky, a kiváló gondolkodónak is ismert genetikus egyik munkájában foglakozott azzal a sokak által elfogadott elképzeléssel, hogy a jellegek, agyi tulajdonságok, illetve ezek génjei egymástól szinte függetlenül szelektálódnak, éppúgy, mint a haj vagy a szem színét meghatározó gének. Dobzhansky azonban kimutatta, hogy nincs arra vonatkozó bizonyíték, hogy a matematika, a költészet vagy a filozófiai képességek számára specifikus génjeink volnának. Igaz, egyesek könnyebben tanulnak matematikát, mások meg irodalmat, csakhogy az összes ilyen adottság tulajdonképpen az ember absztrakcióra, szimbolikus gondolkodásra (és beszédre) való alapvető képességének a manifesztációja, tükröződése. Bár ez a képesség egyénenként kisebb-nagyobb mértékben különbözhet, a faj, a Homo sapiens minden nem kóros tagjában megtalálható. Ez az általános mentális kapacitás - amely az embert minden más állattól élesen elkülöníti - rendkívüli alkalmazkodóképességgel bír, s természetesen ismét csak nem egy adott gén, hanem gének dinamikusan változó interakciójának a következménye.
Az ember mentális képességeinek kialakulása - mondhatnánk úgy is, hogy a természet ezzel kapcsolatos biológiai mérnöki munkája - a törzsfejlődés és az egyedfejlődés során egyaránt merőben különbözik az emberi mérnöki szokásoktól: a kialakítandó szerkezet nincs eldöntve, mielőtt az agy végleges kifejlődése megindulna. A mérnöki, genetikai döntések az építkezés folyamata alatt születnek - lehetőséget adva újabb és újabb adaptív változások beépítésére a fejlődő, differenciálódó emberi agyba. Ez ismét csak a nyitott genetikai program szép megfogalmazása, s egyben válasz arra, hogy mért nem lehet az állatnemesítésben sikeres módszereket az "okosabb" emberfaj, illetve az agyi kapacitások genetikai javítására hasznosítani. Bár bizonyos természetes szelekcióból, génkeveredésből, génfelfrissítésből adódó folyamatok így is lehetségesek az egyes területeken élő csoportoknál, rétegeknél (muzikalitás, ritmusérzék, mozgás, kézügyesség), ezek Dobzhansky megállapításának érvényességét nem cáfolják: számára a fantasztikum éppen az emberi agy genetikai nyitottságú programjában s az ezzel kapcsolatos nagymértékű plaszticitásban, a részletek előre ki nem dolgozottságában, az állandó, egy életre szóló adaptivitásában van.
III. Az emberi agy sajátossága: az aszimmetrikus féltekék
Az emberi agy rendkívül hosszú posztnatalis fejlődése, és az ehhez kapcsolódó plasztikus tulajdonságai mellett (ami már egyedül is egyértelműsíti a jó iskolai oktatás, nevelés fontosságát a személyiség optimális kialakulásában) a másik, ugyanilyen fontos tényező az emberi agyhoz kötött működésekben található munkamegosztás, görög terminussal: aszimmetria. A szimmetria általában jellemző az állatvilágra s az emberre is. Vannak persze kivételek, például a szív aszimmetrikus elhelyezkedése. Mégis egészében, anatómiai értelemben az ember ugyanúgy biszimmetrikus lény, mint a gerincesek legtöbbje. Aztán jött valami az emberi agy fejlődése során, ami alapvetően felborította ezt a szimmetriát, részben szerkezeti, de főleg funkcionális értelemben. Kérdés, hogy ennek tulajdonképpen mi értelme van, egyáltalán jó-e az nekünk, hogy agyunk nem két egyforma féltekéből áll, mint ahogy az a majmoknál megszokott és ismert, hanem két olyan féltekéből, amelyek mást és mást csinálnak. Van-e ennek valami haszna? Azt szeretném bebizonyítani, hogy a két félteke különbözősége éppenséggel nem csak hasznos, hanem az emberi személyiségnek alapvető vonása. Az, hogy az ember nemcsak piacképes termelő egyén, hanem valamivel többet is tud, példának okáért tudománnyal, művészetekkel foglalkozik - mindez valahol erőteljesen összefügg azzal, hogy az emberi agy a fejlődés során aszimmetrikussá vált, és a két félteke bizonyos mértékig munkamegosztásban dolgozik egymással.
Mikor történt az első felfedezés arra vonatkozóan, hogy nem szimmetrikus az agyunk? Talán a legfontosabb emberi tulajdonság, ami az aggyal szorosan összefügg, hogy beszélni tudunk - nem is akárhogy. S az első felfedezés is a beszédkészséghez kapcsolódik. A beszéddel kapcsolatban már a 19. század közepe felé Broca francia idegtudós rájött arra, hogy a beszédközpont a bal féltekére lokalizálódik, nem a jobb, hanem csak a bal féltekére. Az már külön tudományos érdekesség, hogy Broca ezt az 1860-as évek elején írta le, nem tudván arról, hogy egy honfitársa, Dax, francia vidéki orvos ezt már régebben megfigyelte, s elő is adta felfedezését egy vidéki orvosi ülésen.
Hogyan működik az emberi agykéreg? Tudjuk, ahogy régebben, 20-40 évvel ezelőtt is tudtuk már, hogy a különböző területek a nagyagykéregben másért-másért felelősek. Mind a két oldalon a frontális terület jelentős része a mozgásért felel, mint ahogy az érző kérgi területek is mindkét oldalon képviselve vannak a fali, halántéki és nyakszirti lebenyekben, azaz elvileg teljesen szimmetrikus két féltekéről beszélhetünk. Vagyis a felületes morfológiai hasonlóság alapján ki lehetne mondani, hogy két szimmetrikus féltekéről van szó. Amint azonban már említettem, már a múlt században rájöttek arra, hogy ez nem egészen így van. Van például két terület mind a két féltekén, az úgynevezett alsófali lebeny, amely a térben való mozgásokkal kapcsolatos érző, észlelő működésért felelős. Ez a csimpánzoknál két teljesen szimmetrikus terület. Az embernél azonban a bal alsó fali lebeny mássá vált, nevezetesen ez a rész átalakult olyan területté, amely elsősorban a jobb mellső végtagból származó gesztikulációt kezdte érzékelni, felfogni. Miért fontos ez? Azért, mert az ember fejlődésében - és ez a legvalószínűbb hipotézis ma - tulajdonképpen az volt, ami először emberré tette az embert, hogy jobbkezessé vált, valószínűleg valamilyen mutáció következtében, s már a két lábra állást követően.
IV. A domináns jobbkezesség
Arról, hogy ez a jobbkezesség hogyan alakult ki, a tudományos hipotézisek mellett szórakoztató feltételezéseket is ismerünk.
Érdekességként említhetnénk például a kitűnő angol történész és esszéista Carlyle 19. század végi hipotézisét, amely szerint a jobbkezűség kialakulásának oka az volt, hogy az ókori-középkori háborúkban a katonák bal kézzel tartották a védőpajzsukat, hogy a szívüket védjék; következésképpen jobb kézzel kezelték a kardot, lándzsát, ami a jobb kezet "ügyesítette". Vagyis a jobbkezesség - eszerint - a háborúzásnak köszönhető! Vagy vegyünk egy másik, már természettudományosabbnak tűnő elméletet a 20. század végéről. Szerzője, William Calvin elméletét The Throwing Madonna című könyvében is kifejtette. Eszerint a jobbkezűség a távoli emberelődöknél úgy alakulhatott ki, hogy a csecsemőjüket a szívük felett, bal oldalt tartó asszonyok jobb kezükbe fogott, hajítható eszközzel riasztották el maguktól és csecsemőjüktől a támadó ragadozókat. A jobb kéz ügyessége tehát feminin eredetű lenne. Mindkét elmélet szórakoztató, de jóval valószerűbb az a feltevés, hogy a jobbkezűség az emberré válás során lépcsőzetesen, a két lábon járással összefüggésben alakult ki.
Valóban, a tudományos válasz a két lábon járással felszabadult kezek gazdaságos munkamegosztásában található: az egyik kéz - az esetek 90 százalékában ma is a jobb - nyúlt a vizsgálandó tárgy után, pattintotta a kődarabból a készítendő kőeszközt, míg a másik (90 százalékban a bal) besegített, tartotta a darabot stb. (Mint később látni fogjuk, a két agyfélteke következményesen kialakuló funkcionális aszimmetriája miatt egyébként a bal kéz (jobbkezeseknél is!) bizonyos - például a térben való - mozgással kapcsolatos műveletekben többet tud, mint a jobb.) Eredetileg tehát - a Homo habilisnál, a Homo erectusnál - a gazdaságosabb munkamegosztással volt kapcsolatban a kézhasználati preferencia. De hogyan vált a jobb kéz a domináns kézzé?
A máig legmeggyőzőbb tudományos elmélet a domináns jobbkezűség kialakulására Marian Annett nevéhez fűződik. A teória genetikai, s abból indul ki, hogy a testi, bilaterális szimmetriát s egyben a valamilyen kezűséget is egy olyan gén határozza meg, amely két formában ("allél") fordulhat elő: "right shift", "jobbra toló" (RS+) formában, illetve "balra toló" (RS-) formában. Annett tapasztalati tényekkel is alátámasztott elméletének lényege, hogy a szimmetrikusságot "biztosító" génben valamilyen, minden bizonnyal mutáció okozta mechanizmus az emberelődök fejlődésének viszonylag korai szakaszában a jobbra forgató formát tette dominánssá, s ez hozta létre az emberelődök többségében a jobbkezűséget. Másrészt az RS- (recesszív) formáció nem eredményezhet automatikusan balkezűséget, csak egy neutrális helyzetet, amelyben egyaránt kialakulhat bal-, illetve jobbkezűség. (Ezért van az, hogy két balkezes szülő utódai egyaránt lehetnek bal- és jobbkezesek, ugyanakkor az örökölt "kétoldali" RS+ formáció egyértelműen jobbkezességet eredményez.) Annett teóriája jól magyarázza a kialakult százalékarányokat. A genetika Mendel-féle szabálya szerint az utódok 25 százalékában két RS+ allél lesz, 50 százaléknál fele RS+, fele RS-, azaz az RS+ dominanciája miatt az utódok 75 százaléka eleve jobbkezes lesz. Ugyanakkor az utódok 25 százalékában mindkét allél RS-; ezek fele tehát - ha nincs irányított környezeti ráhatás - jobb, másik fele balkezes lesz. Az így kialakult arányok megközelítik a populációk nagy részében szokásos 90 százalék jobb, 10 százalék balkezességet.
V. A beszéd kialakulása - a beszéd és nyelv
A beszéd kialakulásának kérdésében az eredendő jobbkezességre alapoz egy ma is a Kolumbia Egyetemen dolgozó tudós, Le Doux hipotézise. E szerint az előembernek még nem volt beszédközpontja, még szimmetrikus volt a két félteke. Az előemberek kommunikációja gesztikuláció volt, ami nagyon erős kommunikáció lehetett. Ha Olaszországban járunk, de nem is kell odamenni, elég ha megnézünk egy olasz tévéadót, jól látható, hogy akár fontos a téma, akár nem, az emberek gesztikulációval segítik a beszédet. Az előember ezt beszéd nélkül csinálta, aminek az volt a következménye, hogy ez a terület a fali lebenyen mindinkább érzékeny lett erre a kommunikációra, méghozzá, minthogy ez hangkiadással is párosult, az előbb csak tagolatlan, később tagolt hangokra érzékeny beszédközpont is itt indukálódott. Ez egyébként anatómiai, szerkezeti aszimmetriát is létrehozott a beszédérzékelésben érintett bal halántéki, illetve a beszédet nem érzékelő jobb halántéki lebeny között.Majd később, a gége fejlődésével párhuzamosan kialakult a bal frontális lebenyben a beszéd motoros régiója is. Miért a bal oldalon? Azért, mert az előember jobbkezes volt, s mint ismeretes, az agypályák keresztezettek. Tény, hogy a ma élő emberek 96 százalékában a beszédközpont a bal oldalon van, és ez volt az, ami elindított valamit megállíthatatlan módon, dominóként, nevezetesen azt, hogy a másik, általában nem beszélő jobb félteke ezzel kapcsolatosan valami másban lett erős, példának okáért a látásban és a jobb félteke "beszédében" - a muzikalitásban.
Nézzük meg, hogy milyen módszerekkel lehet pontosan körülírni, hogy hol van a beszédközpont. Ilyen módszer a kéreg felszíni, közvetlen elektromos ingerlése, amit akkor lehet, sőt kell alkalmazni, amikor műtétre készülnek, és azt szeretnék pontosan körülhatárolni, hogy hol a beszédközpont határa. Ez emberenként változik, és egyáltalán: az ember agya, a hatmilliárd emberi agy mindegyike más és más, vagyis más a helyzet, mint az állatkísérletek esetében, ahol statisztikusan is azonos egyedekkel dolgozunk. Ezért bal féltekés kérgi műtétek előtt az idegsebészek a beteg agykérgi felszínre finom elektromos ingert alkalmaznak (ez nem fájdalmas, hiszen az agyszövetben nincsenek fájdalomérző receptorok - a fejfájásért az agyi erek a felelősek), miközben beszéltetik a pácienst; amikor valamilyen (érző vagy motoros) beszédzavar alakul ki, az jelzi, hogy a beszédközpontot ingerelték. Így pontosan körülhatárolható a beszédkéreg, s elkerülhető a műtéti sértés. Egyébként Ojemann, a Washington államban Seattle városban működő idegsebész ezzel a módszerrel figyelte meg, hogy a bal féltekében a beszéd különböző grammatikai elemei más és más helyen vannak lokalizálva; a prepozíció, a posztpozíció, a melléknévi igenév mind másutt helyezkedik el. Ez annyit jelent, hogy a beszéd megértése mozaikos, illetve nyelvtani mélyszerkezettel rendelkezik. Aki hallott Chomsky erre vonatkozó teóriájáról, az azt mondhatja, hogy ez tudtuk eddig is. Mégis ez volt az első bizonyíték arra, hogy a beszéd megértésnek van egy grammatikailag teljesen atomizált része is.
VI. A két félteke külön-külön vizsgálati módszerei - modern leképezési technikák
Az első, az 50-es évektől használt módszer a féltekék külön-külön vizsgálatára a két féltekét összekötő 200 millió idegrost (kérgestest) sebészi átvágása. Hogy miért kell átvágni a kérgestestet? A műtéti beavatkozás természetesen nem kísérleti alanyokon történt, a műtét életmentő, akkor alkalmazzák, amikor valakinek már rendkívül gyakori, s egyéb eljárással nem csillapítható epileptikus rohamai voltak. Ilyenkor az epileptikus rohamnál, ami általában a halántéki kéregben a leggyakoribb, a roham átterjed a másik oldalra is ("tükörfókusz"), és a két fókusz egymást tovább erősítve életveszéllyé alakulhat. Ilyen esetben az az egyik megoldás, hogy megszüntetik a két félteke egymás-serkentését, és ennek a legegyszerűbb módja, hogy átvágják a kérgestestet. Az illetőn ilyenkor egyébként általában nem is lehet észrevenni, hogy két független féltekéje lett.
Néha azonban igen - akkor, amikor bizonyos dolgokat kellene cselekednie. Például furcsa tapasztalat volt, hogy egy műtött páciens, aki a feleségével eredetileg jó viszonyban volt, de valamiért nagyon dühös lett rá, és bal kézzel (balkezes volt) pofon akarta csapni. Jobb keze azonban lefogta a balt. Az ilyen adatokból is kiderült, hogy az egyénnek eredetileg kétféle akarata van. Az egyik akarat a jobb féltekében az ösztönös tenni vágyás, a másik pedig a bal féltekében a kontroll, ami logikusan, tudatosan ellenőrzi a cselekvést. Ilyen és ehhez hasonló vizsgálatokból nagyon sok minden kiderült.
Van azonban más, nem sebészi mód is a két félteke működésének vizsgálatára. Ezek úgynevezett pszichofizikai módszerek, amelyek a látásnál, hallásnál használhatók, amikor is abból indulunk ki, hogy a szem két, bal és jobb látómezeje ellentétesen, keresztbe vetül a kéregre. Ha tehát nagyon rövid ideig mutatnak valamit például a jobb látómezőben, akkor a bal féltekébe kerül a kép, és fordítva.
Ezzel megállapítható kérgestest-átvágás nélkül is, hogy mit tud a jobb és a bal félteke a látásban. Ugyanezt meg lehet tenni a hallásnál is a bal és a jobb fül viszonylatában, tudva, hogy a pályák nagyobb része a hallás esetében is kereszteződik.
Most azonban inkább az általánosabb tapasztalatokról szeretnék beszélni. Vegyük a látáskutatásokat. E vizsgálatok során kiderült, hogy a bal félteke és a jobb félteke látásminősége különbözik egymástól. A két félteke közül igazán jól és mélyen a jobb félteke lát. A bal félteke csak utánoz dolgokat. Ezt olyan pácienseken sikerült kimutatni, akiknél vagy a jobb, vagy a bal látókéreg sérült. A betegeknek valamilyen modellt, például egy kockát kellett lerajzolniuk. A kocka rajzolását a bal félteke sérülése lényegében nem zavarja, ha azonban a jobb félteke sérül, a páciens már nem tudja a kockát rendesen lerajzolni. Hasonló megfigyelések arra utalnak, hogy egészen más a bal félteke és a jobb félteke látásmódja. Geshwind még a 80-as években megismételte ezeket a vizsgálatokat egészségeseken is. Olyan modellmintát alkalmazott, amelyet vagy a jobb féltekének, vagy a bal féltekének kellett összeállítania.
A bal félteke rendkívül rapszodikus, izgatott ábrákat kreált, míg a jobb félteke sokkal harmonikusabb, összetettebb, hogy úgy mondjam, kellemesebb ábrákat hozott létre. Nem ugyanazt, mint az eredeti, hanem helyenként talán kellemesebbeket, szebbeket is. Itt is jól látható a különbség a jobb és a bal félteke között. Egyébként a két félteke nem csak a mintázat-felismerésben és a motoros szabályozásban különbözik, hanem sok minden másban, így a térérzékelésben is. Például a sportban nagyon jól ismert az a tény, hogy a balkezesek előnyben vannak olyan sportoknál, ahol például labdát kell dobni, vagy a teniszezésben, vívásban. Ennek nagyon egyszerű a magyarázata: a sportolóknál, függetlenül attól, hogy jobbkezesek vagy balkezesek, mindenképpen a térérzékelésben fejlettebb jobb félteke dolgozza ki a választ. Átküldi először az információt a bal féltekébe, s a bal félteke ezután egy kicsit "elgondolkozik", vagy egyetért vele, vagy nem. Ha nem ért vele egyet, akkor rendszerint ront is rajta, s úgy küldi tovább a jobb kéznek, hogy mit kell csinálni. A balkezeseknél ez a dolog egyszerűbb olyan értelemben, hogy csak egy pályán keresztül kell az utasítást eljuttatni, hiszen a jobb félteke egyenesen a bal kezet mozgatja. Az instrukció így egyrészt pontosabb, másrészt gyorsabb is.
A balkezességnek ilyen értelemben a sportban feltétlenül előnyei vannak, de nem csak a sportban, hiszen tudjuk jól, hogy voltak jelentős "balkezes" festők is; ismeretes, hogy Leonardo és Michelangelo egyaránt a bal kezet preferálták. Ez nem jelenti azt, hogy csak bal kézzel tudtak rajzolni, alkotni. Leonardo inkább kétkezes volt állítólag, de mindenesetre nagyon jól tudta használni a bal kezét.
Vannak persze más módszerek is, jelesül a modern leképező technikák, mint például a PET (Pozitron Emissziós Tomográf), az fMRI (funkcionális Mágneses Rezonancia Imaging) és az MEEG (Mágneses Elektro-Enkefalográf), amelyekkel meg lehet állapítani nem csak a látással, hanem más működésekkel kapcsolatosan is azt, hogy mely kéregrészlet és milyen szekvenciával működik. Ha például valamely tárgyat meg szándékozom fogni, de csak szándékozom, akkor meg tudom állapítani, hogy az agykéreg milyen területei jönnek ingerületbe. Ha nemcsak szándékozom, hanem meg is fogom, akkor már más területek is aktivizálódnak.
A legújabb, felettébb izgalmas kutatások ebből kiindulva arra irányulnak, hogy miként lehetne a "tervező" és "kivitelező" agykérgi területek elektromos mintázatát elvezetve robot "műkart" vezérelni. E kísérletek előrehaladott stádiumban vannak, majomkísérletekben már bizonyos sikerekről is beszámoltak, de emberi alkalmazásához még több technikai problémát meg kell oldani.
VII. Mit tud a jobb és a bal félteke?
Mindenesetre e "leképezési" módszerek jól alkalmazhatók annak kimutatására is, hogy egyes folyamatokban a jobb és bal félteke hogyan vesz részt. A beszéd tehát főleg bal féltekés, míg a jobb félteke néma, viszont jobban lát, sokkal többet tud a térmanipulációban. Digitális elven működik a bal félteke, a másik félteke analóg. Miért érdekes ez? Az idegrendszer elemei, az idegsejtek analóg elven működnek. De amikor nagyobb egységekről van szó, úgy látszik a bal félteke még mindig a jóval általánosabb komputer technikával, digitális technikával működik. A bal félteke logikus és analitikus. A logika időnként borzasztóan veszélyes, mert nem mindig azonos a teljes realitással. A szűkre szabott logika gyakran téveszméken alapuló láncolat, ami inkább az "irracionális", egyben holisztikus jobb félteke bizonyos előnyeit mutatja; ugyanakkor logikára persze szükség van.
A bal félteke inkább algebrikus, míg a jobb félteke geometrikus, hiszen ez a "jobban" látó félteke.
A képzelőerő, kreativitás, muzikalitás jobb féltekés. Itt különbséget kell tenni muzikalitás és a zene komponálása között. A zene komponálása nem megy bal félteke nélkül, ez erőteljesen bal féltekés. Miért? Azért, mert az időérzés, ami a kompozíciónál értelemszerűen nagyon fontos, csak a bal féltekében található meg. (A beszédben és a zenében is időkódok vannak.) A jobb féltekének nincs időérzékelése. Az a tudat, hogy van és volt - s reményeink szerint lesz is - történelem, hogy a világmindenség keletkezett valamikor, s hogy az emberi élet is véges, mind a bal félteke rendkívül fontos tulajdonsága, amiről a (szerencsés?) jobb félteke nem vesz tudomást. A képzelőerő és a kreativitás az agynak az a két egyformán kiemelkedő tulajdonsága, ami csak az emberben van jelen, ugyanakkor elsősorban jobb féltekés. Ezzel kapcsolatos az is, hogy a humorérzék, ami közvetlenül kapcsolódik a kreativitáshoz is, a jobb félteke tulajdonsága. A képzelőerő és a kreativitás jobb féltekéhez kötöttsége egyébként azt is jelenti, hogy ha új dolgokat próbálunk kitalálni, hipotéziseket teszünk fel, erre a bal félteke nem alkalmas, csakis a jobb félteke. A jobb félteke kialakít egy hipotézist, majd átküldi a bal féltekének, az raktározza, és innen kezdve úgy dolgozik vele, mintha a sajátja lenne. A két félteke között tehát együttműködés van.
Az eddig elmondottakat összegezve megállapíthatjuk, hogy az én-tudat kizárólag a bal féltekének a tulajdonsága, de a jobb félteke is mindig hozzátesz valamit ehhez a tulajdonsághoz, csak nem tudatosan. Az itt felsorolt, részben eltérő tulajdonságok nemcsak kiegészítik a két féltekét egységes aggyá, hanem hatalmas pluszt is jelentenek: metaforikusan 1+1 itt nem 2, hanem 3: ebből jön létre az, amit emberi személyiségnek nevezünk.
Úgy gondolom, Ecclesnek a bevezetésben említett megállapításához kapcsolódva, hogy az Univerzumnak ez a szerkezetében rendkívül bonyolult, de működésében valamivel megismerhetőbb produktuma, az emberi agy az evolúció, a fejlődés tényleges csúcsteljesítménye. Vannak, akik emögött, s általában a fejlődés motorjaként is természetfölötti erők örök jelenlétével számolnak, mások nem hisznek a természetfölötti erők működésében. Ám mindkét felfogás követőit mégis közös táborba gyűjti az a parancsoló kívánság, hogy az ember, az emberiség ezt a fantasztikus adottságot, a csodálatos emberi agyat a mainál sokkal kreatívabban, a szolidaritást központba helyezve próbálja a maga és az egész emberi nem javára használni, hasznosítani.
Végül záró gondolatként Széchenyit idézem, aki oly sok mindenben tévedhetetlen jósnak bizonyult. Ő a következőkben határozza meg az emberi agy, gondolkodás szerepét a jövő építésében: "Az emberi halhatatlan lélek, s annak legfőbb széke, az emberi agy jelöli ki a kultúra ösvényét, s csak az bírja a nemzeteket a lehető legmagasabb civilizációs fokra, és semmi egyéb."
--
Bostock, L., Luck, S., Merrell, S.: Az emberi test, Budapest, Medicina Könyvkiadó Rt.-Láng Kiadó, 1992.
Changeux, J.P.: Agyunk által világosan, Budapest, Typotex Kiadó, 2000.
Changeux, J.P., Chavaillon, J.: Origins of the human brain, Oxford, Clarendon Press, 1996.
Donáth T.: Az emberi test, Budapest, Automex Multimedia Kft, 2001.
DonáthT.: Anatómiai Atlasz, Budpest, Medicina Könyvkiadó Rt., 2001.
Eccles, J.C.: The Human Psyche, Berlin-Heidelberg-New York, Springer International Verlag, 1980.
Greenfield, S.: Brain Power, Shaftesbury-London-Mellbourne, Element, 1999.
Haines, D.E.: Fundamental Neuroscience, Philadelphia, Churchill Livingstone, 2002.
Hámori J.: Az idegsejttől a gondolatig, Budapest, Kozmosz Könyvek, 1982.
Hámori J.: A veszélyeztetett értelem, Budapest, Kozmosz Könyvek, 1988.
Hámori J.: Neuronal plasticity as the neurobiological basis of conductive education, In: Taylor, M., Horvath, J.: Conductive Education, London, Trentham Books Limited, 1999.
Hámori J.: Az emberi agy aszimmetriái, Budapest-Pécs, Dialóg Campus Kiadó, 1999.
Hámori J.: Aszimmetriák a biológiában: az ember, In: Magyar Tudomány, 1999/3: 302-310.
Hámori J.: Az idegrendszer plaszticitása, In: Illyés S.: Gyógypedagógiai alapismeretek, Budapest, 2000:141-149.
Hámori J.: Az emberi agy és a nyelv, In: Magyar Szemle, 2001/10:103-115.
Hámori J.: Plasticity and gender differences of the developing brain, In: Humbiol, Budapest, 2002/27:13-16.
Hanczár J.: Jönnek a látó és tapintó számítógépek, In: Magyar Nemzet, 2001. november 5./5.
Harenberg, B.: Az emberiség krónikája, Budapest-Dortmund,Officina Nova Kiadó, 1990.
Kandel, E., Schwartz J.H., Jessell, T.M.: Principles of neural science, New York-Amsterdam-London-Tokyo, Elsevier, 1991.
Popper, K.R., Eccles, J.C.: The Self and its Brain, Berlin-Heidelberg-London-New York, Springer International Verlag, 1977.
Sheperd, G, M.: Neurobiology (Second Edition), Oxford University Press, 1988.
Sperry, R.W.: Lateral specialization in the sugically separated hemispheres, In: Perception and its Disorders. Res Publ. A.R.N.M.D., 1974.
Szentágothai J., Réthelyi M.: Funkcionális anatómia, Budapest, Medicina Könyvkiadó Rt., 1985.
Zigmond, M.J., Bloom, F.E., Landis, S.C., Roberts, J.L., Squire, L.R.: Fundamental Neuroscience, San Diego-London-Boston-NewYork-Tokyo-Toronto, Academic Press, 1999.
FolyóiratokNatureA világ egyik patinás, magas impakt faktorú vezető tudományos folyóirata. E hetilap gyakran első megjelenési helye alapvető megállapításoknak, felfedezéseknek.
Nature NeuroscienceA Nature mindössze néhány éves múltra visszatekintő, havonta megjelenő "unokája", mely az idegtudományok legújabb, nagyobb horderejű eredményeiről ad számot.
ScienceA Nature mellett a másik magas impaktú, vezető tudományos hetilap.
Trends in NeurosciencesAz idegtudományok különböző területein az újabb ismereteket, eredményeket összegző közlemények egyik folyóirata, melyet haszonnal olvashatnak kutatók, diákok, tanárok egyaránt.
Trends in Cognitive SciencesFontos interdiszciplináris folyóirat, mely a pszichológia, fiziológia, mesterséges intelligencia, nyelvtudomány, antropológia, filozófia és az idegtudományok területén közöl átfogó tanulmányokat, melyek a szakemberek mellett a kognitív tudományokkal ismerkedni vágyók érdeklődésére is számot tarthatnak.
Journal of NeuroscienceA Society for Neuroscience hivatalos folyóirata, az idegrendszeri kutatások széles spektrumát öleli fel. On-line változatában a közlésre elfogadott kéziratok már a nyomtatott verzió megjelenése előtt megtekinthetők.
Journal of Comparative NeurologyAz egyik legnagyobb múltú idegtudományi folyóirat, mely korábban főleg az idegrendszer felépítésének, szerkezetének összehasonlító kutatásával kapcsolatos munkáknak adott teret. Újabban a molekuláris biológia, a fiziológia és a farmakológia agykutatással kapcsolatos eredményeit is megismerhetik az olvasók - elsősorban a kutatás iránt érdeklődők - e folyóirat segítségével, melynek nyomtatott és on-line formája is van.
NeuronAz idegtudományok legkülönbözőbb területeiről közöl általános érdeklődésre számot tartó, kifejezetten új ismereteket bemutató eredményeket.
Brain ResearchAz agykutatás néhány kiemelt területének (molekuláris agykutatás, az idegrendszer fejlődése, kognitív agykutatás, módszerek az agykutatásban, valamint átfogó ismeretek az agykutatás terén) új kísérleti eredményeiről számot adó folyóirat.
European Journal of NeuroscienceKorábban az Európai Idegtudományi Társaság, jelenleg az Európai Idegtudományi Társaságok Szövetségének multidiszciplináris folyóirata, egyre növekvő impakttal, mely kísérletes és elméleti cikkeket egyaránt közöl a témák széles skáláján, az idegsejttől az idegrendszerig, a molekuláris idegtudománytól a kognitív idegtudományig.
Magyar TudományA hazai tudományos kutatók legjobbjainak írásai mellett általában a magyar tudományos közéletről is érdekes írások találhatók e lapban.
Egyéb linkek
BioMedNetMint neve is mutatja, a biológia és az orvostudomány aktualitásaival foglalkozó, ingyenes website, melyen időről időre díjmentesen hozzáférhetők a tudományterület fontos folyóiratai is. On-line tudósít nemzetközi orvosi, orvosbiológiai kongresszusokról.
NeuroscionOn-line tudományos újságok
PubMedorvostudományi kereső
Wiley Anatomy WebsiteA kutatás mellett az oktatásban is érdekelt szakemberek (anatómusok, sejtbiológusok, neurobiológusok, egyed- és törzsfejlődéssel foglalkozó kutatók) mellett az anatómiai és különböző morfológiai diszciplínák iránt érdeklődő diákoknak hasznos site.
MTAA Magyar Tudományos Akadémia, illetve az Akadémiai Kiadó gondozásában rendszeresen vagy alkalmanként, magyar vagy angol nyelven megjelenő folyóiratok, sorozatok, és egyéb kiadványok között segít eligazodni, azon túlmenően, hogy az MTA szervezeti és működési "kulisszatitkairól" is jó tájékoztatást ad.
Medicina Könyvkiadó Rt.Döntően az orvostudományok hazai és külföldi szakembereinek könyveit jelenteti meg, melyek nagyrészt az orvosképzésben, orvostovábbképzésben, illetve egészségügyi szakalkalmazottak által használt tankönyvek, szakkönyvek. Jelentősek ismeretterjesztő, egészséges életmódra nevelő, valamint egyes betegségekről közérthető ismereteket nyújtó kiadványai is.
Typotex Elektronikus KiadóMagyar szerzők tudományos munkáinak a közlésével foglalkozik a természet-és társadalomtudományok területén, illetve magyarra fordított tudományos "bestsellerek" kiadását is végzi a matematika, fizika, tudománytörténet, pszichológia fő tématerületein.
Magyar Könyvklub Rt.A virtuális könyváruházat a Saxum Rt. üzemelteti. Több mint 1000 kiadó kiadványai találhatjuk meg ezen a honlapon, melynek igen gazdag a tudományos és szakkönyv, ismeretterjesztő és tankönyv ajánlata is. Olyan kiváló sorozat kötetei lelhetők fel e helyütt, mint a Világ-Egyetem sorozat (a Kulturtrade, illetve a Vince Kiadó gondozásában). E sorozat szerzői világhírű tudósok, a tudományos gondolkodás és a tudományos ismeretterjesztés mesterei. Szentágothai János halála előtt a következő szavakkal indította útjára e sorozatot: A nagysikerű sorozat bepillantást nyújt a bennünket körülvevő világba, s mindenki egyetemének "tankönyveiként" adja közre a modern tudományok legújabb eredményeit, s az általuk sugallt korszerű világképet.