-
1. ábra
|1|
-
2. ábra
|2|
-
3. ábra
|3|
-
4. ábra
|4|
-
5. ábra
|5|
-
6. ábra
|6|
-
7. ábra
|7|
-
8. ábra
|8|
-
9. ábra
|9|
-
10. ábra
|10|
-
11. ábra
|11|
-
12. ábra
|12|
-
13. ábra
|13|
-
14. ábra
|14|
-
15. ábra
|15|
-
16. ábra
|16|
-
17. ábra
|17|
-
18. ábra
|18|
-
Videofilm: Ion dinamikus csapdában (avi, 7,7 MB)
|1|
-
Videofilm: Lineáris ionlánc lumineszcenciája (mov, 32 MB)
|2|
-
Videofilm: A teremtés három oszlopa (mpeg, 3,5 MB)
|3|
-
Videofilm: A Hubble-teleszkóp képei az egyik oszlop csúcsáról (mpeg, 10 MB)
|4|
-
Videofilm: Csillagok születése a Trifid-ködben (qt, 11 MB)
|5|
-
Videofilm: Az antenna műhold a Grand Canyon felett (mpeg, 901 KB)
|6|
-
Videofilm: A Hale-Bopp üstökös gázsugarakat lövell (mpeg, 2,1 MB)
|7|
-
Videofilm: Fullerén és benzol molekula reakciója (mpeg, 669 KB)
|8|
-
Videofilm: Szén nanocső összenyomása (mpeg, 3 MB)
|9|
-
Videofilm: Molekuláris fogaskerékáttétel (mpeg, 2,0 MB)
|10|
-
Videofilm: Nanocső fogaskerék-fogasrúd kapcsolat (mpeg, 437 KB)
|11|
-
Videofilm: Vízmolekula disszociációja és újraegyesülése (mpeg, 2,0 MB)
|12|
-
Videofilm: Gamma sugár fellobbanás egy nehéz fekete lyuk közelében (qt, 1,8 MB)
|13|
-
Videofilm: B12 molekula forgatva (mpeg, 6,6 MB)
|14|
-
Videofilm: Fehérjemolekula beépülése egy membránba (mpeg, 1,1 MB)
|15|
-
Videofilm: Galaxisok ütközése, fiatal csillagcsoportok születése (qt, 3,9 MB)
|16|
-
Videofilm: Fotonok interferenciája önmagukkal (áthaladás két egymáshoz közeli résen) (avi, 17,4 MB)
|17|
Kroó Norbert
Hol vannak a fizikai tudás határai?
Bevezetés
A huszadik század elején valaki megváltoztatta a jövőt anélkül, hogy egyetlen szavazatot nyert vagy egy hadsereget vezényelt volna. Csak egy ötlete volt, amit 1905-ben publikált. Albert Einsteinről van szó és a relativitáselméletről.
E = m * c2
Einstein hozzájárult a fizika új aranykorának elindításához, és sokat tett a 20. század formálásáért. Hadd idézzek meg még valakit, valakit, aki csak tanított. Matematikát és tudományszeretetet, és sokakat elindított pályájukon, többek között Neumann Jánost és Wigner Jenőt. Rátz Tanár Úrról beszélek, a Fasori Evangélikus Gimnázium tanáráról, akinek nagy szerepe volt abban, hogy a Nature című rangos tudományos folyóirat harmadik évezredbeli első számának vezércikke szerint a 20. századot Budapesten csinálták. Einstein óta és részben miatta sokat változott a világ. Egy ország erejének már nem a lakosság száma vagy acéltermelésének volumene a mértéke, hanem a tudástőke, melynek jelentős hányadát a tudományos tudásalap képezi. És ez a tőke állandóan, sőt egyre gyorsabban nő, ismereteink határai egyre messzebbre tolódnak. Jogos tehát a kérdés: vannak-e tudásunknak határai?
Oly sok titkot fejtettünk már meg, hogy elvesztettük hitünket a megismerhetetlenben. De ő itt ül közöttünk, és csendesen nyalogatja szája szélét. (H. L. Mencken) |
A fizika az élettelen anyaggal, annak változásával és a változásokat létrehozó erőkkel foglalkozó tudomány. Tevékenysége a világegyetem óriási méreteitől az elemi részekig, sőt azok építőköveiig igen széles spektrumot fed le. Vizsgálati módszereit a többi természettudomány is alkalmazza. Eredményei alapozták meg jelenlegi technikai kultúránkat, és nincs kétségem afelől, hogy ez a jövőben is így lesz. Ez a történet persze nem most, hanem mintegy 400 évvel ezelőtt kezdődött, amikor először alkalmaztak a tudományos kutatásban mechanikus paradigmákat. A fizikai rendszerek és gépek közötti analógiát a klasszikus mechanika törvényei, valamint a differenciál- és integrálszámítás felfedezése hangsúlyosabbá tette, az ipar 18. századi mechanizálása pedig még tovább erősítette. Ez a folyamat szülte meg a 19. században a termodinamikát. Még Maxwell is mechanikus szerkezetekkel próbálta modellezni elektrodinamikai egyenleteit a 19. század második felében, ami azután gyorsan feledésbe merült. A tudomány viharos fejlődése a 19. század végén indult be, és azóta is tart. A kutatás prioritásai és működési módja, sőt módszerei is folyamatosan változnak. Változnak a célok is, a gazdasági hasznosság motiváló hatása egyre hangsúlyosabbá válik.
A fizika fejlődése, kutatási módszerek
A tudomány sohasem tudja elérni végső célját, míg a művészet állandóan végpontjánál működhet. (Schopenhauer) |
A 20. század fizikájának az is jellemzője, hogy alapvetően lineáris egyenletekkel dolgozott. Ilyen természetesen a newtoni mechanika (F = ma, erő = tömeg x gyorsulás), de a kvantummechanika is. Különösen a kvantummechanika óriási 20. századi sikereinek köszönhető, hogy a tudósok a fizikát a linearitás keretén belül próbálták tartani, az ettől való eltéréseket csak "szükséges rossznak", perturbációnak tekintették. Mellesleg nem is nagyon volt eszköz nemlineáris egyenletek kezelésére. A múlt század vége felé már egyértelművé vált, hogy a világ alapvetően nemlineáris, és a számítástechnika lehetőséget is teremtett a nemlineáris összefüggések matematikai kezelésére, illetve megoldására és modellezésére is (pl. káosz, komplex rendszerek).
Ezzel a folyamattal párhuzamosan megváltozott a fizikai kutatás jellege is. Az alaptörvények feltárása helyére a törvények alkalmazása lépett egyre nagyobb súllyal, vagyis az egyszerű rendszerekből a bonyolultabbak felépítése, az új jelenségek megfigyelése és az eszközök létrehozása vált a meghatározó kutatási feladattá, a problémamegoldó megközelítés pedig a fő kutatási stílussá. Az új eszközök pedig általában új lehetőségeket is teremtettek a kutatásban, és így hozzájárultak ismereteink határainak kiterjesztéséhez. Ez a stílusváltás azt is jelenti, hogy a fizika és a kémia közötti határok elmosódóban vannak.
Ennek az irányváltásnak egyik oka a kvantummechanika már említett sikere a II. világháború után, ami a fizika forradalmát eredményezte. Új technikák és műszerek jöttek létre, mint például a mikrohullámok, az atomreaktor, a gyorsítóberendezések, a tranzisztorizált, illetve integrált áramkörös elektronika, a számítógép, a mag mágneses rezonancia módszere és alkalmazásai, az alacsony hőmérsékleteket biztosító kriosztátok, a mézer és a lézer, az űrhajózás stb. E változásokat ugyanakkor a társadalomtudomány fizikával kapcsolatos elvárásai is motiválták.
- |1|
Videofilm: Ion dinamikus csapdában (avi, 7,7 MB) |1}|
Videofilm: Lineáris ionlánc lumineszcenciája (mov, 32 MB) |2}|
Mindkét megközelítési forma a fizikai ismeretek határainak folyamatos kitolódását eredményezte. A továbbiakban ezt példákon kívánom bemutatni; példáimat néhány alapvető fizikai paraméter szerint csoportosítom.
Térbeli kitolódás
Az asztrofizika az egyre növekvő méretű távcsövek és az egyre érzékenyebb detektorok segítségével egyre messzebbre lát. Szenzációt jelentett a Sas köd Hubble teleszkóppal megfigyelt 3 oszlopa, ami a nem szakmai közvélemény figyelmét is felkeltette.
Videofilm: A teremtés három oszlopa (mpeg, 3,5 MB) |3}|
Videofilm: A Hubble-teleszkóp képei az egyik oszlop csúcsáról (mpeg, 10 MB) |4}|
Ugyancsak betekintést enged ebbe a világba az a Hubble Teleszkóp felvételein alapuló animáció, amely csillagok születését mutatja a Trifid csillagködben.
Videofilm: Csillagok születése a Trifid-ködben (qt, 11 MB) |5}|
Az asztrofizika az utóbbi évtizedekben óriási fejlődésen ment keresztül. Nemcsak azért, mert az egyre nagyobb távcsövek és egyre érzékenyebb detektorok segítségével egyre messzebbre és jobb felbontóképességgel látunk, hanem azért is, mert a magfizika és a részecskefizika eredményeinek köszönhetően sokat megértettünk a világegyetemben zajló folyamatokból.
És ez már átvezet az egyre kisebb méretek világába. Jelenlegi ismereteink szerint az ún. Planck-hosszúság, számszerűen 1,62 x 10-35 m, az a legkisebb távolság két pont között, amikor ezek a pontok még megkülönböztethetők egymástól. Kísérleti eszközeinkkel azonban még messze vagyunk ettől az elvi határtól. Az egyre nagyobb gyorsító berendezések célja elsősorban az, hogy ezt egyre jobban megközelítsük.
Az ismerethatár nagyobb távolságokra való kitolásában - és ez a gyakorlati élettel szoros kapcsolatban áll - az űrkutatás vállal jelentős szerepet. Megfigyelhetjük a Föld felületét, a Holdraszállást, vagy például az űrben keringő Hubble teleszkóppal az üstökösöket, ember küldését tervezzük a Marsra stb.
Videofilm: Az antenna műhold a Grand Canyon felett (mpeg, 901 KB) |6}|
Videofilm: A Hale-Bopp üstökös gázsugarakat lövell (mpeg, 2,1 MB) |7}|
Videofilm: Fullerén és benzol molekula reakciója (mpeg, 669 KB) |8}|
Videofilm: Szén nanocső összenyomása (mpeg, 3 MB) |9}|
Videofilm: Molekuláris fogaskerékáttétel (mpeg, 2,0 MB) |10}|
Videofilm: Nanocső fogaskerék-fogasrúd kapcsolat (mpeg, 437 KB) |11}|
Videofilm: Vízmolekula disszociációja és újraegyesülése (mpeg, 2,0 MB) |12}|
- |8|
Időbeli kitolódás
Folyamatosan kitolódnak a fizika időhatárai is. Követni tudjuk a világegyetem fejlődését az ősrobbanás utáni 10-43 másodperctől napjainkig eltelt mintegy 15 milliárd év során, de a rövid idők tartományában is egyre lejjebb jutunk méréseinkkel.
Videofilm: Gamma sugár fellobbanás egy nehéz fekete lyuk közelében (qt, 1,8 MB) |13}|
Videofilm: B12 molekula forgatva (mpeg, 6,6 MB) |14}|
Videofilm: Fehérjemolekula beépülése egy membránba (mpeg, 1,1 MB) |15}|
- |12|
Energia, teljesítmény, információ
Az asztrofizika megfigyelései szerint a Világegyetem tömegének csak igen kis hányada a látható tömeg (5%). A jelenlegi, legáltalánosabban elfogadott elképzelés szerint mintegy 30%-a ún. sötét anyag és 60%-a sötét energia (E = mc2) formájában van jelen. Ezen energia milyenségéről még nem sokat tudunk. A másik véglet az ún. Planck-energia (6,63x10-34 Joule/sec). Ez az elvileg elképzelhető legkisebb energiamennyiség, amely sok nagyságrenddel kisebb jelenlegi eszközeink energiafelbontásánál. A kísérleti részecskefizika területén a kozmikus sugárzásban figyelték meg a legnagyobb energiájú részecskéket (>1020 eV), melyek mozgási energiája nagyobb a teniszsztárok szervalabdáinak mozgási energiájánál. A kondenzált rendszerekben pedig igen alacsony hőmérsékleteken nKo-os energiákat (10-10 eV) is tud kezelni a kísérletező fizikus. A következő videoanimáció egy óriási energiákat mozgósító eseményt mutat be, mely során két galaxis ütközik, miközben fiatal új csillagcsoportok születnek.
Videofilm: Galaxisok ütközése, fiatal csillagcsoportok születése (qt, 3,9 MB) |16}|
- |13|
Az információ fizikai mennyiség, és ezért energiatartalma is van. Többek között R. Feynman foglalkozott azzal, hogy 1 bitnyi információhoz - termodinamikai megfontolások alapján - mekkora energia tartozik.
- |14|
Azok az eredmények, melyek fényében kvantummechanikai rendszerek is felhasználhatók az informatikában még ezt a fenti határt is átléphetővé tehetik. Ennek az az oka, hogy a kvantummechanikában két állapot összekeverése is lehetséges állapot. Ekkor interferencia-jelenségek lépnek fel, és egyetlen részecske önmagával is interferálhat. Ezt mutatja a következő kísérlet is.
Videofilm: Fotonok interferenciája önmagukkal (áthaladás két egymáshoz közeli résen) (avi, 17,4 MB) |17}|
Elektromos és mágneses terek
A vizsgált elektromos és mágneses terek tartományát is sikerült kiterjeszteni, egyrészt asztrofizikai mérésekben és laboratóriumi kísérletekben, másrészt földi és ezen belül laboratóriumi megfigyelésekben. A világegyetemben zajló tágulási folyamatokban az ősrobbanáshoz kötődő 1032 Ko-os elektromágneses sugárzáshoz képest a világegyetemből jövő háttérsugárzás napjainkra ~3 Ko-ra (~0,3 meV) csökkent a tágulással járó lehűlés miatt, és ezt a széles skálát sikerült - sok esetben laboratóriumi körülmények között is - behatóan tanulmányozni. De lézerek segítségével is igen nagy - és egyre nagyobb - tereket sikerül létrehozni, különösen egyre rövidebb impulzusokban. Már nem túl nagy terek (1010 W/cm2) is például a lézersugár önfókuszáláshoz vezetnek, de a 1020 W/cm2-es teljesítménysűrűség, amit már sikerült elérni, magfúziót is indukálhat.
Az anyagok - beleértve az elemi részeket - vizsgálatában az ún. szóráskísérletek (részecskenyaláb szórása a vizsgált anyagban) mintegy mikroszkópként használhatók. A mikroszkópok felbontóképessége pedig az alkalmazott sugárzás (elektromágneses, elektron, proton stb.) hullámhosszától függ. Minél nagyobb az egyes szóródó részecskék energiája, annál kisebb a hullámhossza, és így nagyobb a kísérlet felbontóképessége. Ezért építünk egyre nagyobb gyorsítókat. Az igazán nagy energiájú részecskéket azonban a természet produkálja (pl. kozmikus sugárzás formájában). A nagy előrehaladás ellenére a laboratóriumi kísérletek még sok nagyságrenddel elmaradnak akár ezektől a kozmikus sugárzási energiáktól is, nem beszélve az asztrofizikai folyamatok energiáitól.
Eltolódó és áthághatatlan korlátok
Azt remélem, hogy a bemutatott példák szemléletesen bizonyítják, hogy az elmúlt évtizedekben a fizika igen nagy lépéseket tett a körülöttünk lévő világ megismerésének útján, kitolta ismereteink határait. És ez az út még távolról sem ért a végére.
Ha egy gondolat nem tűnik első hallásra őrültnek, reménytelen. |
E példák azonban egyúttal azt is sejtetik, hogy vannak olyan elvi határok, amelyek áthághatatlannak látszanak. Egy évszázada elég általánosan elfogadott nézet volt, hogy a tudományos megismerés nem ismer korlátokat. Ma már tudjuk, hogy ilyen korlátok igenis vannak. A nem elvi korlátok (gazdasági, környezeti) mellett korlátokat szab például a már említett véges fénysebesség. Igaz ugyan, hogy egyes esetekben ez az akadály megkerülhető, mint például a kvantummechanika törvényeinek felhasználásával a számítástechnikában, de máskor a korlátok jelenlegi ismereteink szerint feloldhatatlannak látszanak.
Próbáljuk meg osztályozni a fizikai, vagy általánosabban a tudományos megismerés korlátait. Vannak olyanok - és erre számos példát mutattam -, amelyeket fel lehet oldani, de nem könnyen. A Naprendszer leírása például egy olyan soktest-probléma, amelynek pontos megoldása még a jelenlegi számítástechnika segítségével is igen nehéz. Ugyanez vonatkozik az időjárás előrejelzésére is. A kaotikusan viselkedő rendszerek leírására pedig - noha erre jó modelljeink vannak - azért lehet nehezen találni jó megoldást, mert az időbeli folyamatok során az eredmény hibája exponenciálisan nő. Előfordul az is, hogy a válasz azért nehéz, mert rossz a kérdésfeltevés. Ha például a kvantummechanikai leírás során egyszerre kérdezünk rá egy részecske helyére és impulzusára, akkor nem kapunk jó választ. Ebben a kísérletileg is igazolt elméletben ugyanis az egyik alapvető törvényszerűség az ún. határozatlansági reláció, amely szerint a részecske helyének ismerete impulzusát (sebességét) bizonytalanná teszi. Ugyanez vonatkozik egy adott helyen való tartózkodás időpontja és a részecske energiája közötti kapcsolatra is.
A bizonytalanság oka lehet az is, hogy korlátozott mennyiségű adat áll rendelkezésünkre. Ez vonatkozik például olyan kérdésekre, mint az élet, az emberiség, a nyelv vagy a csillagok eredete. De a korlátot az is jelentheti, hogy a vizsgált objektumból csak egyetlen példány található. Ilyen jelenlegi ismereteink szerint a Világegyetem.
Léteznek természetesen technológiai korlátok is, amelyekre talán leginkább igaz az az állítás, hogy ami ma korlát, az talán már holnapra sem lesz az. Erre sok példát hozhatunk, és az általam bemutatott példák közt is több ilyen található.
Hadd említsek csak egyet. A Planck-energia mai eszközeinkkel még nem mérhető, de nem zárható ki, hogy elérjük ezt a határt is. És az is igaz, hogy noha ezt az energiát nem tudjuk mérni, mégis megérthetjük, hogy mi zajlik ezen energiatartományban.
Végül gyakran előfordul, hogy magasabb szinten szerveződő rendszerek nem érthetők meg alacsonyabb szintűek alapján, noha azok önmagukban érthetőek. Ez vonatkozik például az életfolyamatokra, amelyek nem magyarázhatók meg egyedül molekuláris szinten.
Összefoglalva, a fizikai ismeretek tárháza az elmúlt évszázadban lélegzetállító tempóban gazdagodott, és közben ismereteink határai kitolódtak. S bár ismereteink határai korlátokat jelentenek, az új dolgok általában ezen határterületek környezetében születnek.
De mindazon megállapítások, amelyekkel foglalkoztunk, csak azon modellrendszer, illetve elméletek keretében érvényesek, amelyekkel a mai fizika dolgozik, és amelyeket kísérletekkel sikerült meggyőzően igazolni. Nem zárható azonban ki, hogy újabb ismeretek fényében ezen modelleket, illetve elméleteket módosítani kell.
- |18|
Szót ejtettem példáim között az ún. fekete lyukakról, és arról, hogy a jelenlegi asztrofizika a Világegyetem tömegének csak mintegy 5%-át köti a látható anyaghoz, 30%-át ún. "sötét anyag", 60%-át pedig "sötét energia" formájában képzeli el. Ez utóbbiak létezésének kísérleti igazolása azonban még messze nem meggyőző. Létezik egy olyan modell is, amely azt tételezi fel, hogy igen kis gyorsulásoknál az a newtoni törvény, amely az erő és a gyorsulás között lineáris összefüggést mutat, nem érvényes. Ez az ún. MOND-elmélet számos megfigyelést meg tud magyarázni, mégpedig sötét anyag feltételezése nélkül. Ezért ha néhány éven belül nem sikerül a sötét anyagot alkotó feltételezett részecskéket (WIMP) megtalálni, e modell népszerűsége nőni fog.
A tudomány nagy tragédiája: |
Végül még egy kérdés. Lesz-e a 21. századot formáló Albert Einsteinünk? Noha ezt természetesen kizárni nem lehet, valószínű, hogy századunk új, izgalmas, életünket is befolyásoló felfedezései - és biztos vagyok benne, hogy lesznek ilyenek - csapatmunka eredményei lesznek, és a nagy egyéniségek ezen csapatok meghatározó személyiségei közül kerülnek ki.