2011. január 14-én elindult a Mindentudás Egyeteme 2.0 program. Az új szemeszterben 16 témakörben 16 előadás, 16 kerekasztal-beszélgetés, 16 riportfilm, 16 e-learning tananyag készül el. És elindul az új portál is – új arculattal, új szerkezetben. A portálon az új tartalmak mellett természetesen elérhetőek maradnak a régi előadások, klubrendezvények anyagai is igazodva az új elvekhez, új szerkezethez. Nézzük át röviden, mi változott!

Az ME 2.0 néven újraindult Mindentudás Egyetem program új arculatban, új tartalmi szerkezetben, új navigációs megoldásokkal jelentkezik. Az egyik legfontosabb cél az volt, hogy a portál értékes tartalmait minél könnyebben, minél több irányból, minél gyorsabban el lehessen érni. Ezért sok belépési pontot, továbbugrási lehetőséget alakítottunk ki. Az előadásokat több útvonalon keresztül,  a tudományterületek vagy szemeszterek) szerint is el lehet érni, a személyeket is önálló menüponton keresztül lehet keresni, a régi klubrendezvényeket és az ME 2.0 program újfajta tartalmait (például a kerekasztal-beszélgetéseket vagy a riportfilmeket) a Magazin menüpont alatt lehet megnézni. Az előadásokhoz kapcsolt teszteket a kvíz menüpontba szerveztük.

Egy másik fontos célként azt rögzítettük, hogy a portál talán legértékesebb, legkeresettebb tartalmai, az eladások és más rendezvények videói jobban az előtérbe kerüljenek, könnyebben el lehessen érni őket. A videotartalmak most már néhány kattintás után megjelennek, és - igazodva a kor követelményeihez - más oldalakba is beágyazhatók. A címlapon legfelül egy kiválasztott videót kínálunk fel (1. ábra).

15 előadás ajánlórendszere

1. ábra

A kiemelt előadás videója alatt a tematikusan kapcsolódó egyéb előadások listáját, mellette jobbra-balra 7-7 előadás rövid ismertetőjét lehet áttekinteni az oszlopok "tologatásával" (2. ábra), és egy kattintással az éppen felkínált előadás oldalára lehet ugrani. A középpontba tett videoablakban már a címoldalon meg lehet nézni a kiemelt videót, valamint a videoablak alatti sávban választani lehet a hozzá kapcsolódó videókból.

2. ábra

Amikor egy előadás vagy egy klubrendezvény oldalára ugrunk, akkor a bal oldalon mindig a videót nézhetjük meg, jobbra pedig olvashatjuk az esemény rövid tartalmi leírását, idejét, résztvevőit.

Az előadások oldalain (3. ábra) a beágyazott előadásfelvételek mellett meg lehet tekinteni az  kapcsolható tartalmakat (az előadás írott változatát, kislexikont, linkgyűjteményt, bibliográfiát stb.). A lap alján található linkekről tovább lehet ugrani más események oldalaira, a videoablak melletti oszlopokra kattintva pedig tovább lehet lépni az előadást időben közvetlenül megelőző, illetve azt követő előadás oldalára. Ilyen módon az időrendhez igazodva, lépésről, lépésre, lineárisan is be lehet járni a Mindentudás Egyeteme összes előadását.

guide03

3. ábra

Ha valaki már nem akarja tovább nézni az előadás videóját, nem kell leállítania. Miközben hallgatja tovább, megnézheti - például - az előadás írott változatát, vagy az előadáshoz készített bibliográfiát, linkgyűjteményt, kislexikont.

Az előadásokat lehet lájkolni, lehet hozzájuk kommenteket fűzni. Ehhez azonban Facebook-kapcsolat szükséges. Azért folyamodtunk ehhez a megoldáshoz, mert abban bízunk, hogy a közösségi oldalhoz tartozás olyan közösségi nyomást érvényesít, ami önmagában elfogadhatóvá, "moderáltabbá teszi" a hozzászólások hangnemét és tartalmát.


Hátraugró
Tudományos blogok
Apr 28, 2021 | 15:18 pm
Érdemes-e COVID-19 keresőkutyák kiképzésével foglalkozni? Képzett kutyákat évtizedek óta használnak nyomkövetésre, robbanóanyagok, cigaretta, kábítószer, a malária, egyes ráktípusok, sőt, a citromfaültetvényeket károsító baktériumok és védett állatok szagának azonosítására. Elméletileg lehetséges, hogy a COVID-19 járványért felelős SARS-CoV-2 vírussal fertőzött embereket is kiszagolják. Feltéve, ha a vírus[…]
Apr 9, 2021 | 09:44 am
Kis pénz - sok halott Naponta megdöbbenve olvasom a koronavírusban elhunytak magas számát. Felmerült bennem, hogy nem járult-e hozzá a táppénz fizetésének jelenlegi rendszere a terjedéshez és a sok súlyos esethez.  [...] Bővebben!
Feb 26, 2021 | 11:45 am
Új cikk, új poszt Hosszabb szünet után egy ropogósan friss, elméleti cikk okán élesztem újra a blogot. A cikk két kevésbé ismert fogalom kapcsolatát tárja fel és a vezető játékelméleti lapban jelent meg. Miért ilyen fontosak az ilyen cikkek?  [...] Bővebben!
Feb 14, 2021 | 20:17 pm
A kutyák és emberek vándorlása Tizenegyezer évvel ezelőtt már legalább öt kutyacsoport különült el, ősi kutyagenomok elemzése alapján. E kutyacsoportok rendszerint az emberek vándorlásával együtt jelentek meg új területeken, máskor viszont nem. Az előbbire példa a földművelés terjedése tízezer évvel ezelőtt. A Közel-Keletről induló földműveseket[…]
MTA hírek
Sep 27, 2021 | 09:53 am
A Duna-medence vízgyűjtő területe: adottságok, lehetőségek, regionális stratégiák címmel hirdetett pályázatot a Bognár József Közgazdaság-kutató Alapítvány.
Sep 23, 2021 | 08:15 am
Tizenhárom fiatal kutató mutathatta be produkcióját a zsűrinek és a nagyközönségnek a FameLab tudománykommunikációs verseny magyarországi döntőjén. A győztes Radványi Ádám, a második helyezett Pásztor Kata, a közönségdíjas pedig Dörner Csenge lett. Az esemény videofelvétele elérhető cikkünkben, az MTA Youtube-csatornáján.
Sep 21, 2021 | 08:00 am
Az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete, az UNESCO nemzetközi alapkutatási programja (IBSP) tudományos tanácsának tagjai közé választotta Szathmáry Eörs evolúcióbiológust, az MTA rendes tagját, az ELKH Ökológiai Kutatóközpont (MTA Kiváló Kutatóhely) kutatóprofesszorát. Az akadémikus a harminctagú tanács tagjaival együtt[…]
Érdekességek

A Magyar Tudományos Akadémia elnöke 2009. januárjában felhívást tett közzé annak érdekében, hogy kimagasló teljesítményű fiatal kutatóknak lehetőséget teremtsen az MTA kutatóintézeteiben új kutatócsoportok létrehozására. A kezdeményezés célja, hogy haza csábítsa a jelenleg külföldön dolgozó, már jelentős eredményeket elért magyar kutatókat, illetve itthon tartsa a legkiválóbbakat, hogy akadémiai intézetek kutatócsoportjainak vezetőiként a következő években nemzetközileg is meghatározó, ígéretes kutatási programokkal növelhessék az egyes kutatóintézetek és Magyarország versenyképességét.

Legalábbis ez derült ki a Tardos Gábor matematikussal, a Lendület program egyik nyertesével készült beszélgetésből. A digitális kódok újszerű megalkotója szereti a Harry Pottert, ráadásul a fia gyakran győzedelmeskedik felette a különböző logikai játékokban.

A tüskevári hangulatban eltöltött gyermekkori nyarak jó alapot adtak a később orvoskutatóként is nevet szerző Buday Lászlónak, aki a Lendület program keretében a növekedési faktorok jelátviteli pályáit kutatja, magánemberként pedig a finom halászlét kínáló éttermeket.
Interjú Stipsicz András matematikussal, a Lendület program nyertesével arról, hogy miben segítheti a Lendület program a matematikusokat, miért érdekes és miért lehet hasznos a többdimenziós felületek kutatása.

„Én azt szeretem, ha egy kérdésre ki lehet hozni egy nagyon egyszerű, nagyon világos választ, úgy, hogy a kettő közötti út esetleg nem nyilvánvaló.”

Interjú Kóczy Á. László matematikus-közgazdásszal, a Lendület program nyertesével

ESEMÉNYNAPTÁR