Egyszerű állampolgárként is részt lehet venni a tudományos kutatásban? Sőt ezt akár természetesnek is vehetnénk? Ha önt érdekli a tudomány, de nem tudós, miért nem vesz részt valamilyen kutatásban? Vagy részt vesz? Írja meg hol, hogyan!

Karácsony és Újév környékén amerikaiak tízezrei húznak bakancsot lábukra, akasztanak távcsövet nyakukba és vágnak neki egy kiadós karácsonyi kirándulásnak. Megszokták, hogy ilyentájt kicsit segítenek a tudósoknak, miközben kis csoportokban bejárják az erdőt és - egy kísérő segítségével – a túra során látott madarakról összeállítanak egy listát. Idén már 111-ik alkalommal rendezték meg a karácsonyi madármegfigyelést (Christmas Bird Count), amely január 5-én ért véget. Volt év, hogy ötvenezernél is többen vettek részt a Frank Chapman kezdeményezésére 1900-ban indított programban, az utóbbi években pedig több ország is csatlakozott vagy indított meg hasonló programot.

Két hétre rá, január 15-én pedig a Mindentudás Egyeteme 2.0 nyitóelőadásán Barabási Albert László is említette az állampolgári részvételt a tudományban, a tudósoknak átadható számítógépes gépidő kapcsán. Persze nincs új a nap alatt: már évszázadok óta vesznek részt nem szaktudósok az új tudományos tudás létrehozásában. És még a mai szuperszámítógépek világában is igaz, hogy az egyéni tudományos megfigyelések közösségi megosztása katalizálni képes a tudományos fejlődést. A NASA által 2000-ben indított clickworkers projekt kifejezetten azt vizsgálta, hogy nagy számban rendelkezésre álló önkéntesek munkáját milyen eredményesen lehet a tudományos ismeretek felhalmozásának érdekében hasznosítani. Bár személy szerint a karácsonyi kirándulást vonzóbbnak tartom a kráterkeresésnél a NASA Mars-fotóin, a nyitóképernyő mindenképp figyelemre méltóan felhasználóbarát. 

 

nasa_martian_4

A NASA új, „Legyél Marslakó” elnevezésű programjában a kezelőfelület a videójátékokat idézve csinál kedvet a munkához

 

A fenti példák mind azt mutatják, hogy mind az állampolgárok, mind a tudósoknak számára eredményes és hasznos lehet az ún. ’állampolgári tudomány’ (angolul citizen science). Az együttműködés lehetősége csak akkor használható ki, ha a különböző közösségek (szaktudósok és amatőr csillagászok, vagy kutató orvosok és „tapasztalt” betegek) jól tudnak kommunikálni egymással.

Hogyan javítható ez a kommunikáció? Úgy hogy az állampolgárok sok fórumon és médiumon keresztül kapcsolódhatnak a tudományhoz. Ez lehet egy szép természetfilm (látta már a Vidrasorsot?), kutyások és etológusok együttműködése (tudja, hogy kutyásként hol jelentkezhet?), ismeretterjesztő program, diák-kutatói szervezetek.  Ha ismer olyan hazai szervezetet, amelyben egyszerű állampolgárként is részt lehet venni a tudományos munkában, írja meg, hiszen így a Mindentudás Egyeteme 2.0 webfelületén találkozhatnak az állampolgári tudomány közösségei, programjai és hálózatai!