A Mindentudás Egyeteme 2.0 előadásaiban egy magyar fejlesztésű prezentációs eszközt használunk, a prezit. A prezi.com néven 2008-ban indult cég rövid idő alatt világhírű és cashflow-pozitív lett. Két alapítójával, Halácsy Péter informatikussal és Somlai-Fischer Szabolcs építész-médiaművésszel beszélgettünk, akik a cég új központjában egy kutya társaságában fogadtak. Először azt kérdeztük, hogy kezdődött.

Somlai-Fischer Szabolcs: Úgy kezdődött, hogy én tíz éven keresztül építészként, médiaművészként jártam a világot és magamnak csináltam egy személyes eszközt. Ez csak annyit tudott, hogy egy nagy felületbe bele lehetett dobálni képeket, szövegeket, és akkor azokat meg lehetett forgatni, közelíteni, távolítani lehetett velük a prezentáció során. De ezt mindig újra kellett csinálni, minden egyes előadás előtt. Egyébként ez az eszköz segített akkor is, amikor a Kitchen Budapest ötletéhez kellett megnyerni a Telekom döntéshozóinak támogatását, mert ebben prezentáltunk nekik. A nagy szerencse az volt, hogy a HP-nak (Halácsy Péternek) ez a program tetszett, csak idegesítette, hogy minden változtatást egy buta programkódban kellett elvégezni. És akkor jött a Kitchen, ami abban segített, hogy ott volt levegő kísérletezni. El lehetett kezdeni ezzel komolyabban foglalkozni, termékként lehetett definiálni. A legfontosabb akkor az volt, hogy tegyünk hozzá egy szerkesztőfelületet, aminek a segítségével bárki tudja ezt az eszközt használni.

hp   sfsz
Halácsy Péter Somlai-Fischer Szabolcs

Aztán egyszer ezt az eszközt meglátta Chris Mattheisen, a Telekom vezérigazgatója. Nagyon megtetszett neki, és kérte, hogy segítsünk neki: ezzel szeretné megtartani a cég 2008-as évindító előadását. Ez meg is történt, és nagyon sikeres lett. Ezután a Telekom bejelentette, hogy szeretné valahogyan támogatni ezt a projektet. Innentől már komolyan kellett vennünk a dolgokat, meg kellett tanulnunk, hogyan kell a kockázati tőkét kezelni, üzleti tervet írni, mikre kell ilyenkor figyelni. Szerencsénkre találkoztunk Árvai Péterrel, aki, Svédországban élő üzletemberként, megtalálta Halácsy Pétert és megpróbálta egy új projektjébe "elrabolni", de HP nem akart elmenni abba a hideg országba, sőt, a végén mi győztük meg Pétert, hogy álljon be közénk, mert nekünk nagyon kéne egy CEO. Péter ismerte jól azokat az üzleti fogalmakat, amelyeket mi akkor tanulgattunk, és innentől kezdve ő volt az, aki a cégépítést és a cégvezetést csinálta. A prezi sztori tehát – dióhéjban – úgy szól, hogy voltam én, aki hozta a zoomolós, forgós, zuis prezentáció ötletét, aztán volt HP, aki meglátta, hogy ebből egy eszközt kell és lehet építeni, végül jött Árvai Péter, aki egy céget épített erre.

[Syi A zui a 'zooming user interface' kifejezés rövidítése, a prezi.com céget 2008 májusában alapították meg.]

SFSZ Ekkor persze még alig volt pénz a történetben. Felvettünk néhány lelkes programozót, hogy elinduljon a fejlesztés. Az alapötlet működött, de sok minden hiányzott abból, ami ma már benne van az eszközben. Nem volt igazi szerkesztés, nem volt sehogyan sem megtámogatva, hogy hogyan építheted föl a prezentációdat, nem volt kitalálva, hogyan mozog a kamera,·nem lehetett egy útvonalat bejárni, nem lehetett lépegetni, nem volt "path" és "next" gomb. Ezeket mind meg kellett csinálni. Közben rájöttünk, hogy a felhasználók számára a prezinek az egy nagyon nagy értéke, hogy tudnak vele gondolkodni. Van egy nagy tér, amibe bedobálják a koncepcióikat, a képeiket, elkezdik rendezgetni őket, és mindeközben felfedezik a köztük levő összefüggéseket. És a legvégén elmondják, prezentálják. Amíg ezt papíron, fejben kell kitalálni és utána leírni, az sokkal nehezebben működik.

Halácsy Péter 2009 áprilisára kihoztuk mint terméket a prezit. Addig zárt volt, csak mi használtuk meg az ismerőseink, de innentől megjelentünk a piacon, és bárki használhatta ezt az eszközt. Azonnal lehetett fizetni érte, leszedtük róla a "béta" címkét, rögtön termékként álltunk ki vele, nem próbálkozásként. És akkor felgyorsultak az események. Nagy sikert értünk el vele a 2009-es Next Web konferencián, lelkes cikket írt rólunk a TechCrunch, megjelent egy dán befektető, és meggyőztük a TED-et is, hogy fektessen be a cégbe.

prezilo

Syi Az hogy is történt? Hogy lehetett a TED-et meggyőzni?

HP Hát, az Árvai odament és elmondta a kereskedői dumát. Húsz perc volt, úgyhogy elég jó óradíj. Bejutott a Chris Andersonhoz és azt mondta neki, hogy itt van egy jó ötlet, fektess be. Bejött.

SFSZ·Ők előtte nem fektettek be sehova és azóta sem, tehát a Péter elég erős motivációt tudott átlökni, szerintem.

HP Szóval ez volt 2009. Akkor elkezdtük a befektetést, meg amerikai céget kellett alapítani. Nyitottunk egy irodát San Franciscoban, itthon is új helyre költöztünk, növekedni kezdtünk. És most itt vagyunk, van két irodánk, 23 alkalmazottunk, több, mint kétmillió userünk, vagy már inkább két és fél. Cashflow-pozitívak vagyunk – az előfizetői díjakból.

[Syi Itt olyan adatokra kérdeztem rá, amelyeket nemhogy üzleti titoknak minősítettek, de még csak el sem mondtak nekem. Viszont cserébe megtudhattam azt az impozáns adatot, hogy három másodpercenként készül egy új prezi. Ehhez többet nem is tennék hozzá.]

Syi Milyen az ügyfeleitek számának emelkedési üteme?

HP A növekedés durván exponenciális jellegű, de vannak benne hullámzások. Az ősz és és január erősebb. Ez egy 'productivity tool', nyáron az emberek nem használják. De lehet pontosan tudni, hogy novemberben a vizsgák miatt az emberek prezentálnak, januárban visszamennek, elkezdenek dolgozni, új terveket csinálnak, akkor megint használják. Szóval, van egy nagyon erős szezonális jelleg is benne, de az elmúlt három évben alapvetően exponenciálisan nőtt a felhasználók száma.

Syi Milyen terveitek vannak?

SFSZ Most 25-26-an vagyunk, idén 50-en akarunk lenni, jövőre 100 körül. Szeretnénk évente duplázni a létszámot. Az, hogy ezt milyen tulajdonosi struktúrában valósítjuk meg, az nyitott kérdés. Egyelőre nagyon boldogok vagyunk így, ahogy most működünk. Van egy víziónk, amit szeretnénk megvalósítani, ez a fontos, de nincs egy olyan határozott állításunk, hogy függetlenek akarunk maradni minden áron. Majd meglátjuk.

HP Tényleg van egy komoly víziónk arról, mit kéne megcsinálni. A prezi első használati módjára én most azt mondom, hogy az a konferenciaszerű használat. Mondjuk, tudós vagy, lesz egy konferenciád, felkészülsz rá, te magad végiggondolod, mit akarsz, megcsinálod a prezidet, elmész a konferenciára, izgulsz kicsit, aztán előadod és kész. De van egy másik használati mód is. Amikor elkezdünk együtt gondolkodni és ehhez megnyitunk egy prezit. Elkezdünk közösen beleírni, ahogy eddig egy táblánál rajzolva, egy papírra írva, Google docs-ot használva csináltunk. Lehet szinkron, aszinkron, ez mindegy. Van amikor egy helyen ülünk, két laptopot használunk, van, hogy te kivetíted a laptopról, én meg iPadon nézem a részleteket, néha előadom, néha átmásolom máshova, néha belerakok valamit... Ez az, amit úgy hívunk most, hogy meeting. Mert ezt három helyen használják: iskolákban, kormányzati helyeken, meg a cégeknél, és az utóbbiaknál ennek meeting a neve. Amikor a dolgozás maga az, hogy strukturáljuk az információt. Ezt a fajta igényt céges környezetben kiszolgálni - elég nagy melónak tűnik. És emellett még természetesen a legjobb konferenciaeszköz is akarunk lenni.

SFSZ Jó úton haladunk ebbe az irányba. Már a negyedig könyv készül a preziről, amihez nekünk semmi közünk nincs, maguknak írják az emberek saját nyelvükön. Az első a holland volt, aztán jött a többi.

prezihand

Syi Mi volt az az elismerés, amire a legbüszkébbek vagytok? A TED?

SFSZ Nem, nem, nekem nem az ilyen nagy elismerések a fontosak. Nehéz ezt megmondani. Rengeteg levelet lapunk ismeretlen emberektől a világ minden pontjáról, hogy miért szeretik a prezit, mire használják, hogy kaptak munkát a segítségével stb. Ezekre nagyon büszkék vagyunk. Hogy Nepálban van fizetős ügyfelünk, ez nagyon fontos nekem. Amikor még zártak voltunk, volt Kolumbiában a tévében a prezi, véletlenül találtuk csak meg. Fontosak, persze, hogy fontosak a híres újságokban megjelent cikkek, de az még fontosabb, hogy olyan terméket csinálunk, ami emberek millióinak jelentenek örömet. Amikor 2009-ben New Yorkba mentem a World Technology Awards díjat átvenni, és mondtam az ottani technikus srácnak, hogy preziben fogok előadni, akkor ő azt felelte, hogy ismeri, már volt ott más is, aki ezt használta. Ez nekem legalább akkora örömöt jelentett, mint maga a díj.

HP Nekem kettő volt. Az egyik, amikor nyaraltunk a feleségemmel a Fertő tónál, kapcsolgattuk a tévét, és egyszercsak a BBC-ben volt szó a preziről. Na, az olyan volt, amivel lehet csajozni. A másik frissebb, az arról szól, hogy a Mashable-ön van most egy konferenciakiírás, és ott arra kérik a résztvevőket, hogy ne hozzanak ppt-t vagy prezit, mert ez egy beszélgetős konferencia lesz. Ebben az a szép, hogy a prezit már a ppt-vel együtt emlegetik. Ez azért már azt jelenti, hogy valahova elértünk.

Syi Tudom, hogy ez másról szó, mégis erről jutott eszembe a kérdés, hogy mennyire fontos a prezi desktop számotokra? 

HP A sikerünk egyik kulcsa, hogy ahogy keverjük a szinkront az aszinkronnal, úgy keverni akarjuk a webkettes, nagyon hype-os online prezit a desktop prezivel. Vannak felhasználók, akik semmiképpen nem szeretnék feltölteni az internetre a saját prezentációjukat. Ezek sokszor nagyon fontos userek, nemcsak azért, mert fizetnek, hanem azért is, mert viszik a hírünket tovább. Fontos privát adatokat akarnak prezentálni, ezért nekik fontos a desktop változat. Az a jövő egyik fontos kérdése, hogy meg lehet-e őket győzni, a Google meg tudja-e őket győzni, hogy elég nekik is az online világ. De most még sokan vannak, akik félnek, nem tesznek ki mindent a világhálóra. Az Árvainak volt az a fontos felismerése, hogy vannak ilyen userek, és őket is ki kell szolgálni. Nekünk az elején nem volt fontos, ő meg azt mondta, hogy kell ez a termék, hogy ez lesz a Pro termék.

[Syi Ekkor kopogást hallottunk, és benyitott a CEO (alias Árvai Péter), aki csak annyit mondott, hogy megérkezett a séf, ha éhesek vagyunk, mehetünk ebédelni. Éhesek voltunk, de nem mentünk, viszont vettük a lapot, hogy a cégnek saját szakácsa van.]

Syi A ZUI-prezentációs termékek piacán hogy álltok most?

SFSZ Piacvezetők vagyunk, gyakorlatilag uraljuk ezt a szegmenst.

Syi Szerintetek a lineáris logika, a ppt halott vagy halálra van ítélve?

HP Az, hogy korlátaid, határaid vannak, és azokat a határokat a diáid mérete szabja meg, azt az emberek nem fogják már elfogadni. Ebben fölszabadíthatjuk őket. A linearitás az kicsit más. Azt én majd valahogy szeretném visszacsempészni idővel, arra szükség lehet.

Syi A path-szal már visszacsempésztétek.

HP Igen. De van más is. Ott vannak például a felépülő animációk, ahol jó a linearitás. Amikor egy matematikai képletet építesz fel, akkor nem kell zoomolni, ott kell a linearitás.

Syi Viszont nagyon kellene animáció, ami most nincs.

SFSZ Nincs.

HP Igen, az animáció fontos, a prezibe is kell. Dolgozunk rajta. Az azért nagy kérdés, hogy az emberek képesek-e animációt szerkeszteni.

SFSZ Álljunk meg egy pillanatra! Az animációnak több jelentését érdemes itt megkülönböztetnünk. Az ügyfeleink sokszor nagyon hálásak azért, mert amikor "mozogni akarnak" két objektum között, akkor a prezi ezt alapból animációval valósítja meg. Ezt a ppt-ben rengeteg apró lépés során lehet csak megvalósítani. Ebben jó a prezi. De az animáció másik fajtája, amikor egy állókép megmozdul, az még hiányzik. Nem kérdés, hogy szükség van rá.

Syi Mit mondanátok a fiatal pályakezdőknek, miért érdemes ide jönni dolgozni?

HP Nagy rendszereink vannak, nemzetközi piacra dolgozunk, sok felhasználónk van, benne vagyunk egy exkluzív nemzetközi klubban. Ezekben a cégekben nagyon izgalmas, érdekes munkát lehet végezni. Aki tartozni szeretne ebbe a klubba, az nyugodtan jöjjön hozzánk dolgozni. És el kéne hinnie magukról a fiatal magyar informatikusoknak, mérnököknek, hogy igenis van megfelelő tudásuk ehhez, mert a magyar egyetemek jó alapokat adnak.

 

Az interjút készítette Syi

 

prezi