A Mindentudás Egyeteme már az első sorozat idején – köszönhetően a magas szintű tartalmaknak és az átgondolt arculatépítésnek – a televíziós képernyőkön és az interneten is egységes márkaként jelent meg. Amikor a Mindentudás Egyetemét újraindítottuk, az egyik legfontosabb igény a már létező – pozitív – márkaimázs további erősítése, illetve a márka még önállóbb, magas intellektuális minőségű brandként való megjelenítése volt. Az arculattervezésre kiírt meghívásos pályázat egyik alapkövetelménye is ez volt.

A másik alapvető cél az egységes – minimum – háromféle képernyőn és klasszikus nyomtatott felületeken is összetartó arculat létrehozása volt. Azaz a televíziós, a számítógépes képernyő, a mobil-eszközök, illetve a napról napra felbukkanó egyre izgalmasabb felületek (iPad, digital signage, e-learning, stb.) figyelembe vétele.

A nyertes pályamunka – Articsók Stúdió/Czakó Zsolt, Balogh Balázs – olyan grafikai, mozgás- és szervezési koncepciót tartalmazott, amihez jól felépíthetőek voltak a konkrét anyagokba öntött arculati elemek is.

morelogo
alaparculat

Az Articsók Stúdió vizuális alapvetése: a sajátos térbeli mozgást végző elemi raszterpontok. Ezekből az írásjelek között megbújó elemi jelek /+ /- / ?/ { / ? / képesek összesűrűsödni és újra eloszlani. Ez jól fejezi ki a Mindentudás alapgondolatait.

Az M és az E betű hasonló formáját kihasználó puritán logotípia önálló jelként, jelképként, de akár egyfajta sorozatban egymás mellé szerkesztett mintázatként is jól működik. Saját belső logika szerint akár mozgatható, akár variálható álló helyzeteket (print) lehet velük képezni.

A grafikai alapvetés mai, de kifejez folyamatosságot is, üzen a tartalom igényességéről, ugyanakkor a modern kommunikációs technológiákkal való kapcsolatot is jól jelzi.

Egy új arculat nem képzelhető el megújuló auditív hívójelek – főcím, stáblista, átkötő, stb. – zenék nélkül, amelyek megalkotására (szintén meghívásos pályázat útján) Kisvári Ferenc zeneszerző kapott megbízást. Aki meghallgatja az első sorozat – indulásakor frissnek számító – barokkos feldolgozás-muzsikáját és összeveti a régi zenei világot sem megtagadó – de minden elemében mai főcímzenével – sok információt kaphat a nyolc évvel ezelőtti és a mai arculat érzelmi, szakmai koncepciójáról is.

a terek

Az alaparculat stabil grafikai alapjaira épült a televíziós műsorok díszlet- és látványkoncepciója, amelynek lényege egyrészt a gondosan kiválasztott helyszínek sora volt. Igyekeztünk olyan előadótermet – termeket választani, amelyek megfelelnek a korszerű egyetemi előadó képzetének, lehetőleg modern mai építészeti környezetet biztosítanak a televíziós felvételekkel is nehezített előadásoknak. Szerencsére az elmúlt években hazánkban szinte valamennyi jelentős egyetem komoly beruházásokat hajtott végre ezen a téren és ezekre a feladatokra minőségi építészeket, jó kivitelezőket is találtak. Így Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Sopron, Veszprém egy-egy érdekes előadótermmét is megismerhetjük a sorozat során, és állandó budapesti helyszínünk, a Semmelweis Egyetem is méltó módon illeszkedik a sorba. A helyszínek kiválasztásánál ugyanakkor fontos szempont volt, hogy az egységes arculat – együttműködve a hely szellemével – minden helyszínen karakteresen megjelenjen. Ennek eszköze egy olyan elektronikus jelhordozó háttérfal-család lett, amelyen az arculati alapjelek folyamatosan mozgásban megjeleníthetőek, illetve olyan speciális élvilágítással „lebegővé” tett logotípia-sor, amelyet 10 mm vastagságú víztiszta plexi táblákba gravíroztattunk és helyeztünk el a műsorok tereiben. Ezek a megoldások jól illeszkednek a különböző egyetemi előadókhoz, ugyanakkor értékes és letisztult hátteret képeznek az előadásokhoz kapcsolódó kerekasztal-beszélgetések stúdió felvételei során.

a web

A Mindentudás Egyeteme arculatának meghatározó kommunikációs felülete az internet, illetve a különböző számítógépes képernyők világa. Ennek érdekében külön munkacsoport folytatott hosszú és alapos egyeztető, tervező munkát. A web-felület jól tervezett felhasználói ergonómiája ugyanolyan meghatározó igény volt, mint az átlátható tartalom-szerkezet illetve az alaparculatban meghatározott vizualitás. Ugyanezek a gondolatok érvényesülnek az előadások alapján elkészülő elektronikus tananyagok felületein.

az előadások illusztrációi

Az előadások szerves része a témánként elkészülő illusztráció-sor, amelyeknek nem csak az alaparculathoz, hanem az egyes előadók, illetve tudományágak vizualizációs igényeihez is alkalmazkodni kell. Ehhez nem csak az arculati elemekre alapozott keretrendszert, hanem egy teljes fejlesztési, megvalósulási módszert kellett kialakítani. A magyar fejlesztésű, de már világszerte elismert és alkalmazott „Prezi” prezentációs szoftver fejlesztőivel közösen dolgozva – az előadók kreativitására is támaszkodva - születnek sajátosan mozgó korszerű „Prezi” illusztrációink.

a nyomtatott megjelenések

Az alaparculat alapján készült – klasszikus – arculati kézikönyv precízen, mintatervekkel és megoldásokkal segíti a ME 2.0 nyomdai munkáinak kivitelezésével, illetve a napi irodai munkával megbízott munkatársak tevékenységét.

a magazin-műsorok

A Mindentudás Egyeteme 2.0 igazi értékteremtő újítása lesz a 16 témához kapcsolódó egyedi – filmes eszközökkel megvalósított – ismeretterjesztő televíziós műsor, amelyekben a mozgóképalkotói korszerű kreativitás, az igényes tartalom és az egységes arculat fog remélhetőleg egyfajta új szintézisbe olvadni.

és ami a legfontosabb

A Mindentudás Egyeteme 2.0 arculati munkájának és egységének természetesen ezek csak a körülírható és tervezhető elemei. Tudjuk, hogy kiváló tartalom és a kiváló tartalmakat közvetítő képernyős személyiségek nélkül a mégoly jó szakmai háttércsapat sem tudna sikeres műsort, kiadványt, előadást, műsort csinálni.

Asbót Kristóf 

 

{mevideo}ill_2684_001{/mevideo}·

logotap